SV4BP_ZPG Basics of pedagogy (lecture)

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Wed 16:10–16:55 učebna 39
Prerequisites
- writing of three pages essay on submissed subject. - oral test
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The purpose of courses in subject Basics of pedagogy is to map basic pedagogical disciplines, constructs, methods and theories. The basic line of studies represents analysis of the process of euducational transformation of czech educational system after the year 1989. Teh aim of the courses is to estabilish by students basic knowledges in the branch of structure and function of pedagogy as a science.
Syllabus
  • 1. Conception and subject fo pedagogy 2. Basic pedagogical categories 3. Pedagogy as a science, relation of pedagogical theory and practice. 4. Czech pedagogical – educational system 5. Essence of new eduaction movement, reformative pedagogy 6. Significant educational documents in „afer november“ czech pedagogy, curricullum. 7. Introduction to comparative pedagogy. 8. European dimension in education. 9. Individual and social signification of education. 10. Evaluation of pupils. 11. Pedagogical skills of teacher. 12. School. 13. Pedagogical research
Literature
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • PETRŽELKA, Josef. Byl Sókratés učitel? Přehled možných odpovědí (Was Socrates the Teacher? Summary of Possible Answers). ProFil. Brno: KF FF MU, 2005, VI, No 1, p. 1-X, X. ISSN 1212-9097. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogické teorie a výzkumy na Západě. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1992, 124 s. ISBN 80-7066-628-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. K soudobým proudům pedagogického myšlení. Praha: PÚ ČSAV, 1992. info
  • TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: UK, 1991, 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní Předpoklady připuštění ke zkoušce: - min. 75 % úspěšnost vědomostního testu - napsání třístránkové eseje na zadané téma. Práce posílejte do e-kurzu Základy pedagogiky na mood-lince. - ústní zkouška. Reflexe nad vybranými edukačními problémy na základě otázek z okruhů přednáškových témat (podmínkou je četba povinné literatury). - aktivní práce v seminářích s předpokladem zpracování zadaných odborných témat a zapojení se do diskusí. Účast v seminářích je povinná z 75 %. Známka je výsledkem hodnocení ve třech oblastech: - ústní zkoušení (viz okruhy otázek ke zkoušce) - plnění úkolů v semináři - kvalita zpracované eseje
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4BP_ZPG