SV4BP_ZPs1 Basics of psychology 1 (lecture)

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Mon 14:20–15:05 učebna 38
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Smyslem předmětu je důkladně seznámit studenty s obsahem jednotlivých psychologických disciplín. Osvojení základních vědomostí z oblasti obecné psychologie a psychologie osobnosti a jejich praktické využívání v sebepoznání a orientaci v praktickém denním, ale i profesním životě. Pokusit se o integrativní systematizaci poznatků a jejich uplatnění v rámci studia celé osobnosti. Předmět tvoří základní stavební kameny pro další studium psychologických, ale i pedagogických disciplín a praktickou přípravu studentů. Na předmět navazuje psychologie II (psychologie osobnosti)
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do ps., vznik psychologie jako vědy, struktura psychologie, obsah a předmět jednotlivých psychologických disciplín, vědy hraniční a pomocné, základní literatura. Struktura a předmět obecné psychologie. Různé názory z hlediska psychologických směrů. Kognitivní psychologie. Integrativní výklad psych. jevů, (systémový přístup, globálnost). 2) Paměť a učení neurofyziologická podstata paměti, struktura neuronu, DNA, RNA, analogie s PC různé pohledy na kritéria dělení paměti (bezděčná x úmyslná), modálně specifická x nespecifická, mechanická x logická, krátkodobá x dlouhodobá, epizodická x sémantická) fáze paměťového procesu (vštípení, retence, vybavení), rozpad paměťových stop Ebinghaus a jeho křivka zapomínání, pokusy učení na subhumánní a humánní úrovni, druhy a teorie aplikace poznatků, hra, pokus, učební styl, sebereflexe osvojování poznatků 3) Vnímání - jak poznáváme svět? smyslové vnímání, fyziologický základ percepční schéma a jeho funkce, interindividuální rozdíly ve vnímání, paraidolie, synestezie, fantom údu, Rubinova reverzibilní figura, vnímání na základě sociokulturních rozdílů a zkušeností pokusy, cvičení (zrakové klamy, paobrazy apod.) 4) Představy druhy představ, (cvič. zadání před. úkolu), souvislost se zkušeností, pamětí, myšlením, anticipačním schématem, eidetická představivost a její využití ve výchovném procesu 5) Pozornost definice a teorie pozornosti (Ribot, Rubinštejn, Wundt) vlastnosti (kolísání - oscilace, intenzita - koncentrace, rozsah - kapacita - extenzita) druhy (bezděčná - spontánní, úmyslná - aktivní - volní, protivolní) Wundt a osobní časová rovnice, demonstrace test koncentrace pozornosti - vyhodnocení, diskuse výchova pozornosti, cvičení (vytváření podmínek pro soustředění, cvičení, význam pozornosti, diskuse 6) Myšlení diskuse o pojmu a osvojování pojmů myšlemkové operace (an. - syn., in.- deduk., zobecnění, abstrakce) +) Galperin - osvojování pojmů (cvičení - slovníkový test), Piaget - asimilace x akomodace inteligence (názory, definice, meření, test) kategorizace předmětů a jevů + nízký, lehký a střední stup. integrace divergentní a konvergentní myšlení, předpoklady tvořivosti, principy rozvoje, svoboda myšlení +) jak tvořivě řešit problémy hry - krabička Rama, rozpoznání věcí (dedukce od části k celku, dárek, dokreslování, k čemu by to mohlo sloužit ...) vývoj intelektu, řeči a rozumových operací, Kholbegrovo pojetí mravního vývoje JÁ, fluidní a krystalická inteligence v průběhu životní dráhy
Literature
  • MAREK OP, A. M. Psychologie. Olomouc, 1992
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie téměř pro každého. Vyd. 1. Praha: Academia. 318 s. ISBN 8020011986. 2004. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia. 507 s. ISBN 8020009930. 2003. info
  • HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ and Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha: Karolinum. 295 s. ISBN 8024603004. 2002. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozšířené vydání,. Praha: Academia. 437 stran. ISBN 8020006257. 1997. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozš. vyd., v Academii v. Praha: Academia. 437 s. : i. ISBN 80-200-0625-719. 1997. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Moderní psychologie :učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S & M. 87 s. ISBN 80-901387-6-4. 1997. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Academia. 336 s. ISBN 8020005250. 1995. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Management Press. 232 s. 1993. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace pracovního jednání a její řízení. 1. vyd. Praha: Management Press. 258 s. ISBN 80-85603-01-2. 1992. info
  • ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA and Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 188 s. ISBN 8021003278. 1991. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Vyd. 2. dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 183 s. 1975. URL info
Assessment methods (in Czech)
Předpokladem pro ústní část zkoušky je úspěšné absolvování minimálně dvou znalostních testů (z celkové počtu 3, 1 opravný a náhradní). Ke zkoušce se studenti připravují podle vymezení jednotlivých oblastí v průběhu celého semstru (viz. probíraná témata).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SV4BP_ZPs1