SV4MP_PSVL Psychologie vedení lidí

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
St 14:20–16:00 učebna 33
Předpoklady
Propojování teorie s praxí. Studenti formou pracovních dílen, dokladují své teoretické znalostí získáné v rámci výkladu lektora. Výstupem jsou projekty jednotlivých studentů, které obhajují v rámci zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student: Rozvine si schopnosti a naučí dovednosti v oblasti spolupráce, komunikace a vedení, zejména pro vytváření jejich budoucích pracovních týmů, se zaměřením na instituce působících v pomáhajících profesích. Setřídí si poznatky s interdisciplinárním využitím v oblastech sociální psychologie práce, psychologie práce a řízení, personalistiky, managementu aj.
Osnova
  • ***Umění komunikace - verbální a neverbální komunikace: a)Řeč těla - mimika, oční kontakt, gestika, odstupová vzdálenost, postoj) - využití v praxi, slovní komunikace, hlas - tón, barva,rychlost mluvy, druhy slovní komunikace a jejich používání v praxi) , první dojem, vzhled a image, „schopnost se prodat“, jsk zsjímsvě s přesvědčivě mluvit b)Komunikace v týmu a efektivní komunikační styly vedoucího pracovníka c)Asertivní jednání a zpětná vazba: (Rozvoj asertivity a efektivní sdělování zpětné vazby, vyhodnocení stupně asertivity jednotlivce, teorie asertivity, způsoby asertivního jednání, mýty asertivity - klady a zápory) d)Konflikty (druhy, význam a způsoby zvládání konfliků nejen v rámci pracovních týmů) e)Umění přesvědčování, Manipulace, argumentace, druhy přesvědčovacích technik a vhodnost jejich využití f) Pravda, polopravda a lež v lidské komunikaci. Proč lidé lžou. Jak poznat lháře. ***Osobnostní typy a jejich aplikace na vedoucího i na ostatní členy týmu: a)Základní typy osobností (typologie MBTI) a tréning způsobu jejich rychlého poznávání. b)Problémové typy osob, jejich charakteristika a nejvhodnější způsoby jednání s nimi. c)Vůdce.Způsoby přejímání vedení, předpoklady pro vedení, negativní charakteristiky osobnosti ve vztahu k vedení lidí,vyhodnocení osobnostních předpokladů pro vedení ***Vedení lidí: a)Koučování - Techniky vedení kolektivu, hodnocení a poznávání podřízených, jednání s lidmi, získávání a výběr „loajálních“ pracovníků, jak kritizovat, jak přijímat kritiku, jak chválit, konflikty na pracovišti,... b)Leadership - klíčové vlastností lídra, řešení problémů,... c)Timemanagement: poměr k času, obecné zásady pro využívání času, stanovování cílů a jejich plnění, osobnostní podíl při špatné a dobré schopnosti řízení času a trénink vhodných návyků ***Pracovní tým a)Význam, charakteristika, motivace pracovního týmu b)Dynamika, koheze a atmosféra, pracovní spokojenost, faktory spokojenosti c)Psychologie motivace, potřeby pracovníků a způsoby odměňování d)Hodnocení a rozvoj pracovníků
Literatura
  • Hayes, Nicky: Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6
  • VÁGNER, Ivan. Moderní pojetí řízení a vedení lidí. Moderní řízení : měsíčník pro vrcholový a střední management, lektory, personalisty i podnikatele. Praha: Economia, Roč. 40, č. 12, s. 61-62. ISSN 0026-8720. 2005. info
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. 856 s. ISBN 8024704692. 2002. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 1. vyd. Praha: Grada. 151 s. ISBN 80-247-0403-X. 2002. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press. 367 s. ISBN 80-7261-033-3. 2001. info
  • KOHOUTEK, Rudolf a Jaroslav ŠTĚPANÍK. Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm. 223 s. ISBN 80-214-1552-5. 2000. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: STROM Praha. 78 s. ISBN 80-86106-07-1. 1999. info
  • GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta. 164 s. ISBN 80-902614-0-X. 1998. info
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico. 343 s. ISBN 80-85839-09-1. 1996. info
Výukové metody
přednáška, presentace, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Přednáška (bloková výuka 15hod)- (+ studium literatury, skupinová diskuse - přehled k dané tématice) Ukončení: zkouška Požadavky k získání zkoušky: 1. Presentace a samostatná vystoupení studentů (přednášky, postery, skupinové diskuse, hry) na vybrané téma. 2. písemný zkouškový test (ověřuje teoretické znalosti studentů) 3. odborná diskuse na vědeckou esejí, kterou student vypracoval v průběhu semestru na vybrané relevantní téma. (viz moodlinka.ped.muni.cz)
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz
Výuka probíhá kombinovanou formou přednášek (v režii lektora) a pracovních dílen – presentací studenta na vybrané témata. Předmět je ukončen ústní zkouškou, která ověřuje teoretické znalosti studentů. Druhá část zkoušky je rozpravou nad vědeckou esejí, kterou student vypracoval v průběhu semestru na vybrané relevantní téma navazující na jeho presentaci. (viz moodlinka.ped.muni.cz) Student může jít k ústní části zkoušky nejdříve po realizované presentaci v seminární dílně (pod přímou supervizí lektora a skupiny) a dále po odevzdání i schválení vědecké eseje na vybrané téma. Ústní zkouška má dvě části, za prvé ověření teoretických znalostí v dané oblasti a za druhé z odborné diskuse nad vědeckou esejí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.