SZ2BP_SoPd Basics of social pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (lecturer)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Tue 13:25–16:55 učebna 1
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 66 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Dále se orientuje na vymezení profese sociálního pedagoga, charakteristiku pracovních činností a kompetencí, podmínek pro výkon profese a možnosti budoucího uplatnění studentů v praxi. Předmět seznamuje studenty s vybranými aspekty a možnostmi náhradní rodinné péče, ústavní péče, problematiku řeší v kontextu důležitosti rodinné výchovy jako primárního socializačního činitele. Pozornost je dále věnována tématům penitenciární péče, pomáhajícím profesím, přesnému vymezení profese sociálního pedagoga, včetně zdůraznění jeho kompetencí.
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny. Charakteristika metodologických přístupů v sociální pedagogice. Definování aktuálních problémů sociální pedagogiky. Vzájemný vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Vymezení kompetencí sociálního pedagoga a sociálního pracovníka, možnosti jejich kooperace. Rodina jako primární socializační činitel, poruchy funkcí v rodinném prostředí. Náhradní rodinná péče, definice, rozdělení, aktuální problémy, legislativní zázemí. Ústavní výchova, historie, současná situace. Mládež jako specifická skupina, hodnotová orientace mládeže. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typu sociální exkluze. Pomáhající profese. Institucionální zázemí sociální pedagogiky v České republice. Penitenciární péče.
Assessment methods (in Czech)
Kolokvium, předpokladem pro připuštění ke kolokviu je 75 % úspěšnost v závěrečném souhrnném testu Sociální pedagogika jako disciplína budoucnosti Interdisciplinární vymezení dějin pedagogiky a dějin sociální pedagogiky Vliv prostředí v kontextu sociální pedagogiky Edukativní aspekty her a sociální rozvoj žáků Sociálně znevýhodněné skupiny a oblast sociální práce v kontextu pedagogiky (socializace a Pedagogika volného času a výchova mimo vyučování. Prožitková pedagogika Rozvoj osobnosti sociálního pedagoga Uplatnění sociálních pedagogů v praxi Problematika profesiogramu sociálního pedagoga. Průřez zařízeními, kde pracují. Dramatická výchova očima sociální pedagogiky. Náhradní rodinná péče (Adopce, pěstounská péče, mezinárodní osvojení, SOS dětské vesničky,...) Sociální patologie jako sociálněpedagogický problém Další termíny budou vypsány v ISu během zkouškového období.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SZ2BP_SoPd