SZ2BP_TEV2 Seminář k teorii a metodice výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (cvičící)
Mgr. Barbora Šimůnková (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Gabriela Věchtová (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_TEV2/01: Út 14:50–15:35 učebna 35, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/02: Čt 11:10–11:55 učebna 30, J. Nehyba
SZ2BP_TEV2/03: Út 7:30–8:15 učebna 11, E. Trnová
SZ2BP_TEV2/04: Út 15:45–16:30 učebna 6, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/06: Út 15:45–16:30 učebna 30, K. Lojdová
SZ2BP_TEV2/07: St 13:00–13:45 učebna 42, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/08: St 12:05–12:50 učebna 42, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/09: St 9:20–10:05 učebna 37, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/10: St 11:10–11:55 učebna 39, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/11: St 10:15–11:00 učebna 35, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/12: Čt 11:10–11:55 učebna 24, B. Šimůnková
SZ2BP_TEV2/13: Út 10:15–11:00 učebna 34, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/14: Út 11:10–11:55 učebna 38, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/15: Čt 9:20–10:05 učebna 38, B. Šimůnková
SZ2BP_TEV2/16: Út 13:55–14:40 učebna 42, K. Lojdová
SZ2BP_TEV2/17: Út 13:00–13:45 učebna 38, K. Lojdová
SZ2BP_TEV2/18: Út 13:00–13:45 učebna 34, L. Škarková
SZ2BP_TEV2/19: Út 13:55–14:40 učebna 34, L. Škarková
SZ2BP_TEV2/20: Út 12:05–12:50 učebna 38, L. Škarková
SZ2BP_TEV2/21: Út 8:25–9:10 učebna 11, E. Trnová
SZ2BP_TEV2/22: Út 9:20–10:05 učebna 7, E. Trnová
SZ2BP_TEV2/23: Út 10:15–11:00 učebna 58, E. Trnová
SZ2BP_TEV2/24: Čt 10:15–11:00 učebna 24, B. Šimůnková
SZ2BP_TEV2/25: Čt 13:00–13:45 učebna 39, J. Nehyba
SZ2BP_TEV2/26: Čt 12:05–12:50 učebna 38, J. Nehyba
Předpoklady
Určeno studentům Pedagogické fakulty jako součást společného základu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 27 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět seznamuje budoucí učitele s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, a to v individuálních i prosociálních kontextech. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků
Osnova
  • 1. Koncepce globální výchovy. 2. Teorie a metodika výchovy ve studiu učitelství. 3. Normativní a situační pojetí výchovy. 4. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy. 5. Klima školní třídy. 6. Agresivita a šikana jako výchovné problémy. 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. 8. Výchovné činnosti třídního učitele. 9. Pojetí a prostředky alternativní výchovy. 10. Zdravá škola. 11. Hra jako výchovný prostředek. 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita,MSD,, 2005, 214 s. Studijní literatura. ISBN 80-210-3687-7. info
    doporučená literatura
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problémů a samostatným zpracováním seminární práce - teoretická příprava formou semináře s důrazem na aktuální výchovné jevy a náročné pedagogické situace
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Typ ukončení: zápočet - seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické / tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut - pravidelná docházka studenta na seminář
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wedu
Sylabus předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Ke stažení. Obsahuje také celkový seznam literatury a dále seznamy pro jednotlivá témata. Distanční materiály k předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studijní materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.