SZ2BP_TEV2 Seminar to Theory and methodic of education

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Eva Filípková (seminar tutor)
Mgr. Klára Hájková (seminar tutor)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miroslav Janda (seminar tutor)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable of Seminar Groups
SZ2BP_TEV2/01: Mon 14:20–15:05 pracovna doktorandů, E. Filípková
SZ2BP_TEV2/02: Mon 15:15–16:00 pracovna doktorandů, E. Filípková
SZ2BP_TEV2/03: Tue 10:40–11:25 učebna 32, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/04: Tue 11:35–12:20 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/05: Tue 12:30–13:15 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/06: Tue 14:20–15:05 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/07: Tue 15:15–16:00 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/08: Tue 16:10–16:55 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/09: Tue 17:05–17:50 pracovna doktorandů, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/10: Wed 7:55–8:40 učebna 38, R. Pospíšil
SZ2BP_TEV2/11: Wed 8:50–9:35 učebna 38, R. Pospíšil
SZ2BP_TEV2/12: Wed 12:30–13:15 učebna 38, P. Hlaďo
SZ2BP_TEV2/13: Wed 13:25–14:10 učebna 38, P. Hlaďo
SZ2BP_TEV2/14: Wed 15:15–16:00 pracovna doktorandů, K. Hájková
SZ2BP_TEV2/15: Wed 16:10–16:55 učebna 38, K. Hájková
SZ2BP_TEV2/16: Wed 17:05–17:50 učebna 38, P. Hlaďo
SZ2BP_TEV2/17: Wed 18:00–18:45 učebna 38, P. Hlaďo
Prerequisites
The subject is offered to the students of Faculty of Education as a part of general courses.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 31 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The courses is considered to be an introduction for the prospective teachers and aims its attention to theoretical and methodological concepts concerning the formation of individuals personality in individual and socializing contexts.
Syllabus
  • 1. Conception of global education. 2. Theory and methodics of education during pedagogical studies. 3. Normative and situation concept of education. 4. Discipline and orderlines as social and educational phenomena. 5. School class climate. 6. Aggressiveness and chicane as educational problems. 7. Influence of family for childs education. 8. Educational activities of form teacher. 9. Conception and means of alternative education. 10. Healthy school. 11. Game as an educational tool. 12. Child at the sphere of social influences.
Literature
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1995, 76 pp. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
  • Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1991, 149 s. info
Assessment methods
seminar, credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/SZ2BP_TEV2