SZ6021 Social Pathology in Secondary Education

Faculty of Education
Spring 2024
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Marek Matouš Bula (lecturer)
Mgr. et Mgr. Martin Šťastný (seminar tutor)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Marek Matouš Bula
Department of Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SZ6021/01: Tue 15:00–16:50 učebna 38, M. Bula
SZ6021/02: Tue 17:00–18:50 učebna 38, M. Bula
Prerequisites (in Czech)
! NOWANY ( SZ6013 Drama Education in Teaching Practice , SZ6014 Global Development Education in Teachers Preparation , SZ6015 Cross-curricular Subjects in the National Framework Programme , SZ6016 Methods of Respecting Education Training , SZ6018 Personal and Social Education , SZ6019 Support of Student's Elf-development through Coaching Techniques , SZ6020 Specifics of Working in a Multiethnic Classroom , SZ6118 We learn (in) a circle , SZ6022 Values Education in Teaching Practice , SZ6023 Gifted Student's Education , SZ6119 Projects as a Tool for Developing Competences for Edupreneurship , SZ6120 Case Studies, Analysis and Interpretation of Educational Situations in Schools )&&( SEMESTR ( 1 )|| SEMESTR ( 2 ))
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 48 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 49/48, only registered: 2/48, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 2/48
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 61 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the subject is to provide students with a critical framework for understanding risk behvaiour that can be seen at their pupils and students. This critical framework is based on theories of social deviation in the complex bio-psycho-social model and on fidings from international research. The seminars are taught interactively on the basis of research data analysis (especially qualitatively focused research), stories taken from media and one’s own experience (e.g. a narrative on the topic of my drunk story). Individual topics are illustrated on examples of real stories that are critically interpreted in the seminar. The seminar puts emphasis on interdisciplinarity; and it is based on sociological, philosophical, psychological, and anthropological findings, which are put into the pedagogical context. Preparation for the seminar includes reading of original research in English. Complex and crticial reflection of socially pathological phenonema is a precondition for prevention and solution of socially pathological phenomena by the subject participant in both curricular and extracurricular environment.
Learning outcomes
Learning outcomes:
• understanding of theories of social deviation: a student understands causes of social deviations in biological, psychological, and social fields and their interrelation;
• ability to apply theories of social deviations on explanation of their rise, process and social assessment of socially pathological phenomena;
• understanding of pupils and readiness to solve pupils’ problems connected with socially pathological phenomena in cooperation with other school professionals (school consultation office) and outside school (Educational Care Centre, Educational and Psychological Counselling, facilities for institutional and protective education);
• students are able to competently evaluate risk behvaiour prevention activities.
Syllabus
  • Hlavní témata (osnova):
  • 1. Normální, deviantní, sociálně patologické a rizikové chování. Teorie nálepkování (labellingu) a její vztah ke škole. Učitel jako “agent” sociální kontroly a moc spojená s procesem nálepkování a sekundární deviací.
  • 2. Primární prevence rizikového chování ve školní třídě: od pravidel třídy k řešení vybraných projevů rizikového chování. Institucionální rámec primární, sekundární a terciární prevence. Spolupráce školy a pedagogicko-psychologické poradny v prevenci rizikového chování.
  • 3. Agresivita a šikana ve škole a budování zdravého klimatu školní třídy jako prevence šikany. Popis šikany, jejích aktéru a možných řešení ze strany školy. Konflikt na půdě školy a jeho vymezení vůči šikaně.
  • 4. Kyberšikana. Popis vztahu mezi šikanou a kyberšikanou. Specifika oběti či agresora šikany v online prostředí oproti šikaně ve třídě? Nejčastější prostředky kyberšikany v kontextu školy. Prevence kyberšikany, příklad projektu http://www.e-bezpeci.cz/. Zdravé užívání technologií ve výuce.
  • 5. Látkové a nelátkové závislosti a jejich prevence. Charakteristika návykových látek a důvody užívání u dětí. Znaky závislého člověka. Jak by škola měla přistupovat k návykovým látkám na její půdě. Organizace spolupracující na řešení.
  • 6. Projevy úzkosti, deprese u žáků a žaček a jejich prevalence v ČR i ve světě. Faktory přispívající k prožívané úzkosti a depresi a nástroje prevence. Sebevražednost (suicidalita) a sebepoškozování u dětí a dospívajících.
  • 7. Prevence xenofobie, homofobie, rasismu a extremismu ve škole. Téma LGBTQ+, etnických a národnostních menšin v českých školách.
  • 8. Vztah vyučující - žák. Manipulace. Přenos. Sexuální a romantické vztahy. Děti a dospívající jako oběť pedofila. Analýza strategie pedofila k získání oběti. Spolupráce školy a OSPOD.
  • 9. Prevence a řešení sociálně patologických jevů ve škole ve spolupráci s neziskovými organizacemi.
Literature
  • Fordham S., & Ogbu, J. (1986). Black students' school success: Coping with the “burden of ‘acting white’”. The Urban Review, 18(3), 176–206.
  • Tutenges, S., & Rod, M. H. (2009). ‘We got incredibly drunk… it was damned fun’: Drinking stories among Danish youth. Journal of youth studies, 12(4), 355–370.
  • FISCHER, Slavomil and Jiří ŠKODA. Sociální patologie : závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Online. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada Publishing, 2014. 231 stran. ISBN 9788024750460. [citováno 2024-04-24] URL info
  • HRČKA, Michal. Sociální deviace. Online. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 302 s. ISBN 80-85850-68-0. [citováno 2024-04-24] info
Teaching methods
class discussion, group projects
Assessment methods
1) active participation in seminars,
2) preparation for seminars – theses submission (study of research, video/film),
3) analysis of a case and possibilities of solution in teacher’s/pedagogue assistant’s role.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
Listed among pre-requisites of other courses

Zobrazit další předměty

The course is also listed under the following terms Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/SZ6021