SZ6025 Výchovné situace ve škole: analýza a interpretace

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Markéta Vejmělková (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6025/01: Pá 1. 3. 8:00–11:50 učebna 38, Pá 15. 3. 8:00–11:50 učebna 38, Pá 12. 4. 10:00–13:50 učebna 42, M. Vejmělková
SZ6025/02: Pá 8. 3. 8:00–11:50 učebna 38, Pá 22. 3. 8:00–11:50 učebna 38, Pá 26. 4. 8:00–11:50 učebna 38, M. Vejmělková
Předpoklady
! NOWANY ( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6017 Multikulturní lekce na základních školách , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Práce se žáky s odlišným mateřským jazykem , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6024 Výchova v práci učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 48 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/48, pouze zareg.: 0/48, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/48
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s různými typy situací, ve kterých vyučující k žákům přistupuje výchovně. Studenti budou obeznámeni s dynamikou a možnými příčinami problémového chování ve školním prostředí, nahlédnou na situace z pohledu vyučujícího i žáka. Studenti se za pomoci kazuistik seznámí s průběhem a možnostmi řešení daných situací. Obeznámí se s technikami a postupy, které jsou klíčové pro zvládnutí problémových situací ve třídě. Studenti budou jednotlivé techniky a postupy trénovat v rámci modelových situací ve skupinách.
Výstupy z učení
Výstupy z učení:
Student po absolvování předmětu:
• zachytí situace ve třídě, které vyžadují jeho/její interferenci či výchovné působení.
• rozklíčuje dynamiku problémového chování žáků, zvolit možné cesty k intervenci a prevenci tohoto chování.
• uvažuje o možných řešeních situací uvažovat a diskutuje o nich.
• aplikuje postupy asertivní komunikace.
• využívá techniky zvládání stresových situací.
• využívá postupy, které jsou adekvátní při reakci na nevhodné chování žáků.
• vyhledá metodické pokyny MŠMT a pracovat s nimi.
• sestaví program pro vytvoření pravidel a pro posílení pozitivních vztahů v třídním kolektivu.
• zná postupy řešení patologických projevů ve školní třídě.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):
  • 1. Úvod do problémového chování žáků, vztah vyučujícího s žákem a se třídou.
  • 2. Možnosti a využití neverbálního projevu, verbálního projevu a asertivní komunikace při výchovných situacích.
  • 3. Postupy zvládání stresových situací ve třídě, sebereflexe vlastních emocí, zvládání frustrace, hněvu.
  • 4. Neklid ve třídě, vyrušování, zapomínání.
  • 5. Nevhodné chování, konfliktní, drzý žák.
  • 6. Negativismus a nespolupracující žák.
  • 7. Situace ve třídě s žákem se symptomy ADHD, s PAS, se zdravotním postižení.
  • 8. Závažné porušování školního řádu (drogy, alkohol, krádeže, závažné ubližování).
  • 9. Práce s třídním kolektivem, nastavování a udržování pravidel třídy.
  • 10. Posmívání, ostrakizace, šikana ve třídě.
  • 11. Když se vyučujícímu s žáky nebo se třídou nedaří, přijímání a napravování chyb.
  • 12. Shrnutí, procvičování a reflexe semináře.
Literatura
  • Bittnerová, D. (2002). Rvačka jako kulturní forma. In Pražská skupina školní etnografie, 1.–8. třída: příloha závěrečné zprávy o řešení grantového projektu GA ČR 406/00/0470 „Žák v měnících se podmínkách současné školy“. Dostupné z http://userweb.pedf.cu
  • Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině.
  • Kaščák, O., & Filagová, M. (2007). Javisko a zákulisie školy: o materskej škole a skrytom kurikule. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
  • LOJDOVÁ, Kateřina. Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě. Orbis Scholae. Karolinum, 2015, roč. 9, č. 1, s. 103-117. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.74. URL info
  • LOJDOVÁ, Kateřina. Skryté kurikulum, žité příběhy. Narativy studentů učitelství o škole. Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost o.s., 2015, roč. 25, č. 5, s. 649-670. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-5-649. URL info
  • VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 237 s. ISBN 978-80-210-8097-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8097-2015. Čítárna Munispace info
  • JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013, 250 s. Edice Studie. ISBN 978-80-7419-119-0. info
  • ŠEĎOVÁ, Klára. Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 16, č. 1, s. 89-118. ISSN 1803-7437. info
  • KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Slon, 2004, 190 s. Studie. ISBN 80-86429-29-6. URL info
Výukové metody
První část semináře: znalostní zakotvení v tématu, kazuistika, diskuze, práce ve skupinách, možné postupy řešení situací
Druhá část semináře: praktické nácviky za pomoci modelových situací, aplikace poznatků z první části semináře, reflexe
Metody hodnocení
Ukončení semináře:
1) Splnění seminárního úkolu ve třech postupných krocích.
2) Příprava na seminář: četba.
3) Aktivní účast na semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.