SZ6041 Seminar on Teaching Practice 1

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Cásková (seminar tutor)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Málek (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Sýkorová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (seminar tutor)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Naděžda Vojtková (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SZ6041/01: Tue 10. 10. 16:40–18:20 učebna 2, Tue 24. 10. 16:40–18:20 učebna 2, Tue 7. 11. 16:40–18:20 učebna 2, Tue 21. 11. 16:40–18:20 učebna 2, Tue 5. 12. 16:40–18:20 učebna 2, J. Mareš, L. Vodová
SZ6041/02: Mon 9. 10. 16:40–18:20 učebna 59, Mon 23. 10. 16:40–18:20 učebna 59, Mon 6. 11. 16:40–18:20 učebna 59, Mon 20. 11. 16:40–18:20 učebna 59, Mon 4. 12. 16:40–18:20 učebna 59, J. Chocholatá, N. Vojtková
SZ6041/03: Mon 16. 10. 16:40–18:20 učebna 59, Mon 30. 10. 16:40–18:20 učebna 59, Mon 13. 11. 16:40–18:20 učebna 59, Mon 27. 11. 16:40–18:20 učebna 59, Mon 11. 12. 16:40–18:20 učebna 59, T. Andrášik, S. Hanušová
SZ6041/04: Mon 9. 10. 16:40–18:20 učebna 41, Mon 23. 10. 16:40–18:20 učebna 41, Mon 6. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Mon 20. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Mon 4. 12. 16:40–18:20 učebna 41, P. Svojanovský
SZ6041/05: Mon 16. 10. 16:40–18:20 učebna 41, Mon 30. 10. 16:40–18:20 učebna 41, Mon 13. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Mon 27. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Mon 11. 12. 16:40–18:20 učebna 41, K. Lojdová, R. Štěrba
SZ6041/06: Tue 17. 10. 16:40–18:20 učebna 42, Tue 31. 10. 16:40–18:20 učebna 42, Tue 14. 11. 16:40–18:20 učebna 42, Tue 28. 11. 16:40–18:20 učebna 42, Tue 12. 12. 16:40–18:20 učebna 42, I. Martinec, J. Nehyba, J. Zítková
SZ6041/07: Tue 17. 10. 16:40–18:20 učebna 34, Tue 31. 10. 16:40–18:20 učebna 34, Tue 14. 11. 16:40–18:20 učebna 34, Tue 28. 11. 16:40–18:20 učebna 34, Tue 12. 12. 16:40–18:20 učebna 34, A. Brychová, K. Dundálková
SZ6041/08: Mon 9. 10. 16:40–18:20 učebna 42, Mon 23. 10. 16:40–18:20 učebna 42, Mon 6. 11. 16:40–18:20 učebna 42, Mon 20. 11. 16:40–18:20 učebna 42, Mon 4. 12. 16:40–18:20 učebna 42, I. Budínová, J. Nehyba
SZ6041/09: Thu 12. 10. 16:40–18:20 učebna 54, Thu 26. 10. 16:40–18:20 učebna 54, Thu 9. 11. 16:40–18:20 učebna 54, Thu 23. 11. 16:40–18:20 učebna 54, Thu 7. 12. 16:40–18:20 učebna 54, J. Nehyba, P. Suquet
SZ6041/10: Tue 10. 10. 16:40–18:20 učebna 42, Tue 24. 10. 16:40–18:20 učebna 42, Tue 7. 11. 16:40–18:20 učebna 42, Tue 21. 11. 16:40–18:20 učebna 42, Tue 5. 12. 16:40–18:20 učebna 42, P. Knecht, T. Kohoutek
SZ6041/11: Mon 16. 10. 16:40–18:20 učebna 42, Mon 30. 10. 16:40–18:20 učebna 42, Mon 13. 11. 16:40–18:20 učebna 42, Mon 27. 11. 16:40–18:20 učebna 42, Mon 11. 12. 16:40–18:20 učebna 42, P. Svojanovský, D. Taylor
SZ6041/12: Tue 10. 10. 16:40–18:20 učebna 41, Tue 24. 10. 16:40–18:20 učebna 41, Tue 7. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Tue 21. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Tue 5. 12. 16:40–18:20 učebna 41, P. Kopečný, J. Nehyba, D. Zámečníková
SZ6041/13: Tue 17. 10. 16:40–18:20 učebna 41, Tue 31. 10. 16:40–18:20 učebna 41, Tue 14. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Tue 28. 11. 16:40–18:20 učebna 41, Tue 12. 12. 16:40–18:20 učebna 41, L. Adámková, L. Škarková
SZ6041/14: Tue 17. 10. 16:40–18:20 učebna 59, Tue 31. 10. 16:40–18:20 učebna 59, Tue 14. 11. 16:40–18:20 učebna 59, Tue 28. 11. 16:40–18:20 učebna 59, Tue 12. 12. 16:40–18:20 učebna 59, J. Ovčáčková, H. Stehlíková Babyrádová, P. Svojanovský
SZ6041/15: Mon 16. 10. 16:40–18:20 učebna 34, Mon 30. 10. 16:40–18:20 učebna 34, Mon 13. 11. 16:40–18:20 učebna 34, Mon 27. 11. 16:40–18:20 učebna 34, Mon 11. 12. 16:40–18:20 učebna 34, J. Nehyba, J. Ovčáčková, H. Stehlíková Babyrádová
SZ6041/16: Mon 9. 10. 16:40–18:20 učebna 65, Mon 23. 10. 16:40–18:20 učebna 65, Mon 6. 11. 16:40–18:20 učebna 65, Mon 20. 11. 16:40–18:20 učebna 65, Mon 4. 12. 16:40–18:20 učebna 65, J. Krása, K. Štěpánek
SZ6041/17: Mon 16. 10. 16:40–18:20 učebna 65, Mon 30. 10. 16:40–18:20 učebna 65, Mon 13. 11. 16:40–18:20 učebna 65, Mon 27. 11. 16:40–18:20 učebna 65, Mon 11. 12. 16:40–18:20 učebna 65, S. Koryčánková, J. Lukas
SZ6041/18: Tue 10. 10. 16:40–18:20 učebna 34, Tue 24. 10. 16:40–18:20 učebna 34, Tue 7. 11. 16:40–18:20 učebna 34, Tue 21. 11. 16:40–18:20 učebna 34, Tue 5. 12. 16:40–18:20 učebna 34, P. Novák, K. Picka, P. Svojanovský
Prerequisites
! NOWANY ( SZ6641 Seminar on Teaching Practice 1 )
!NOWANY(Fy6001,HL6001,HV6001,CH6001,KL6001,OV6001,AJ6001,Bi6001,CJ6001,De6001,FJ6001,Kv6001,MA6001,NJ6001,RJ6001,RV6001,SP6001,TE6001,Vi6001,VV6001,Ze6001).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 64 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The purpose of this course for students is to offer them space for reflection of experience from their own teaching practice realised within the course of Teaching practice 1 and to help them enhance their reflective and self-reflective skills in relation to their teaching practice. The way of the seminar management is inspired by the concept of the so-called reflecting teams, which is characteristic with cooperation of more professionals from different fields. As a result, the teaching is realized by a didactic professional together with either a pedagogue or psychologist. At the same time, selected mentors will be invited to the seminars. After completing the seminar the student will: 1) better understand essential aspects of pedagogical situations and questions, which have been a discussion subject in the seminar – regarding the seminar discussion, s/he can e.g. review his/her attitude to pupils’ motivation or to solving of discipline problems 2) be able to intentionally use reflection (and self-reflection) as a tool for professional learning – s/he can be able to e.g. name links between self-regulation of own feelings in the classroom and pupils’ learning outcomes.
Syllabus
  • • understanding the difference between descriptive and reflective writing • group work with a pedagogical (reflective) diary • group work with a professional portfolio • acquiring of reflection and self-reflection as a tool for professional learning with respect to generally pedagogical and psychological aspect of teacher’s work
Literature
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR and František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků) (Expert teacher: the nature of expertise and determinants of professional development (in FLT perspective)). Online. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 237 pp. ISBN 978-80-210-6681-6. [citováno 2024-04-23] info
  • DYTRTOVÁ, Radmila and Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 9788024728636. [citováno 2024-04-23] URL info
  • KORTHAGEN, F. A. J. and Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. Online. London: Routledge, 2008. xvi, 312. ISBN 9780805839814. [citováno 2024-04-23] info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora (Clinical year: professional development processes in student teachers and their support). Online. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005. 231 pp. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. [citováno 2024-04-23] info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Online. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. ISBN 8071789658. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel (The beginning teacher). Online. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995. 101 pp. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. [citováno 2024-04-23] info
  • SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. Online. San Francisco: Jossey-Bass, 1987. xvii, 355. ISBN 1555422209. [citováno 2024-04-23] info
Teaching methods
• various forms of group discussions • work with reflective diaries and professional portfolios.
Assessment methods
• active participation in the seminars (80 %) • continuous task completion and submission until the agreed deadline (reflective diary and professional portfolio).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
General note: Nezapisují studenti jednooborové SP: SPZP, SPAN, SPPU a SVV2S.
Information on the extent and intensity of the course: 1x14 dní/90 minut.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2016, Autumn 2018, Autumn 2019, Spring 2020, autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SZ6041