SZ6067 Zpracování a analýza kvantitativních dat pro závěrečné práce

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6067/01: každou lichou středu 11:00–12:50 učebna 39, K. Vlčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Předmět bude otevřen pouze pokud se do něj zaregistruje do začátku semestru min. 10 studentů.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podpořit studenty při kvantitativním zpracování dat v závěrečných, bakalářských, diplomových pracích. Kurz se zaměřuje se především na deskriptivní statistiku a návazně i na základní statistickou inferenci. Student bude seznámen s tím, že různé možnosti sběru dat, úrovně měření a volby výzkumného souboru souvisejí s různými statistickými postupy a analýzami. Zohledněn bude i výzkumný problém a práce s hypotézami. Na zdrojové matici bude představeno užití základních analýz, které umožní pohlédnout na vlastnosti získaných dat, jako je normalita rozložení dat, konstruktová validita, reliabilita apod. Kurz nabídne studentovi i možnosti interpretace výsledků ze základních analýz (deskriptivních a induktivních) a jejich možné grafické znázornění.
Výstupy z učení
Absolvent kurzu je schopen určit deskriptivní a induktivní úroveň kvantitativních dat a zvolit vhodný postup jejich přípravy pro zpracování, zpracování, analýzy, interpretace a znázornění. Chápe základní vědecké principy práce s daty. Umí pracovat v statistickém softwaru a zpracovávat data také v Excelu, včetně prezentací výsledků. Zná základy adekvátní interpretace výsledků dle použitých analýz. Umí výsledky a závěry srozumitelným způsobem ústně a písemně prezentovat. Absolvent je schopen uplatnit tyto poznatky ve vlastním výzkumu tak, že postupy výzkumu odpovídají požadavkům relevance, adekvátnosti a správnosti.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova) 1. Typy dat, úrovně dat, možnosti jejich zpracování a analýzy. Rozložení dat ve vazbě na možnosti jejich analýzy. 2. Příprava datové matice, kódování proměnných a hodnot, pravidla přepisu dat. Čištění a kontrola dat. 3. Základní analýzy vlastností získaných dat. Deskriptivní statistika (medián, modus, průměr, odchylka, kvartily,..). Tabulky a grafy ve statistickém softwaru a Excelu. 4. Induktivní statistika v SPSS/Statistice. Testování hypotéz. Kritéria volby statistického testu (typ proměnné, normalita rozložení dat,…). Přehled základních statistických testů a podmínky jejich užití (význam pravděpodobnostního výběru). Sekundární statistiky (chí-kvadrát, t-test/U-test, ANOVA, korelace, regrese, faktorová analýza). Statistická a věcná významnost. Výběr výsledků pro prezentaci dle APA. 5. Možnosti grafického znázornění výsledků: tabulky, typy grafů a jejich použití (histogram, pruhový, sloupcový, krabicový, bublinový, výsečový/koláčový, bodový, spojnicový, paprskový aj.), úprava dle APA normy. Principy prezentace výsledků v závěrečných pracích. 6. Interpretace výsledků, generalizace, extrapolace. *************************************************************************************************** Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Munipress. American Psychological Association. (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC: Author. Doplňková literatura Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Gall, J. P., Gall, M. D., & Borg, W. R. (1999). Applying educational research. New York: Longman. Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava: Univerzita Komenského. Dostupné z http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ Gavora, P. (2012). Tvorba výzkumného nástroja pre pedagogické bádanie. Bratislava: SPN. Field,A., & Hole, G. (2003). How to design and report experiments. Los Angeles: Sage. Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI. Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika. Praha: Portál. Soukup, P. & Rabušic, L. (2007). Několik poznámek k jedné obsesi českých sociálních věd, statistické významnosti. Sociologický časopis, 43(2), s. 379-395.
Literatura
    doporučená literatura
  • FIELD, Andy a Jeremy MILES. Discovering statistics using R. SAGE, 2012. ISBN 978-1-4462-0045-2. info
  • FIELD, Andy. Discovering statistics using SPSS for Windows : advanced techniques for the beginner. 1st pub. London: SAGE Publications, 2000, xii, 496 s. ISBN 0-7619-5754-5. info
Výukové metody
Seminář, praktická cvičení, individuální práce.
Metody hodnocení
Požadavky na ukončení semináře Student se aktivně účastní seminářů. Za pomocí statistického programu (SPSS nebo Statistica aj.) a vhodných analýz relevantně zpracuje matici dat do výsledků tak, aby odpovídaly na kladené výzkumné otázky. Závěry z výzkumu ústně prezentuje v závěru semestru svým kolegům. Při prezentaci prokáže i porozumění základním výzkumným postupům.
Informace učitele
Předmět bude otevřen při zaregistrování min. 10 zájemců do začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2021, jaro 2022.