SZ6075 Projektová výuka v teorii a praxi

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6075/01: St 29. 9. až St 8. 12. každou lichou středu 13:00–14:50 učebna 54, J. Kratochvílová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: min. počet zapsaných studentů 15
Cíle předmětu
 Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený systém teoretických poznatků ke komplexní výukové metodě, projektové výuce a tyto poznatky přenést do praxe a získat tak zkušenost s realizací vlastního projektu, nebo jeho návrhu a jeho sebereflexe.
Výstupy z učení
Student:
Definuje základní teoretické pojmy vztahující se k projektové metodě, vysvětlí kořeny projektové metody.
Vysvětlí rozdíl mezi výukou tematickou a projektovou.
Vhodně zvolí úkol, problém pro projekt a jeho výstup.
Naplánuje předpokládaný průběh projektu, vysvětlí fáze projektu.
Zrealizuje projekt s žáky, nebo představí jeho návrh.
Realizovaný projekt reflektuje a zhodnotí.
Vlastní realizací, nebo zpracováním návrhu projektu prokáže porozumění teoretickým východiskům projektové výuky a realizačním strategiím.
Osnova
  • 1.Interaktivní model výuky jako předpoklad projektové výuky 2.Teoretická východiska a historický kontext projektové výuky 3.Role učitele v projektové výuce 4.Fáze projektové výuky 5.Typologie projektů 6.Tvorba projektu: písemný návrh - plánování projektu: smysl, cíle, činnosti, metody a formy práce, výstup, organizace 7.Realizace projektu v praxi 8.Výhody a nevýhody projektové výuky 9.Sebereflexe projektu
Výukové metody
Semináře budou probíhat interaktivně a studenti v nich budou tvořit vlastní návrh projektu. Skrze tuto zkušenost naplánují a zrealizují vlastní projekt, nebo do detailů rozpracují návrh projektu. Příprava na seminář zahrnuje ukázky projektů z praxe, jejich analýzu a kritické reflektování vlastního projektu a projektu spolužáků.
Metody hodnocení
Kritéria hodnocení a sebehodnocení projektu: •Práce splňuje obsahově i realizací požadavky na projekt. •Student vhodně zvolí úkol, problém pro projekt. •Vzhledem ke smyslu projektu zvolí vhodný výstup projektu. •Definuje správně cíle ve všech rovinách rozvoje osobnosti žáka •Naplánuje předpokládaný soubor činností a úkolů při práci na projektu společně s žáky. •Flexibilně reaguje na potřeby žáků a změny v průběhu projektu. •Při projektové výuce je jako učitel v roli poradce. •Práce je správně po stránce jazykové.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.