SZ6081 Hodnocení žáků ve výuce

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6081/01: každou sudou středu 15:00–16:50 učebna 75, J. Kratochvílová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Jiné omezení: minimální počet 15 studentů
Mateřské obory/plány
předmět má 158 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům teoretický základu pro hodnocení výsledků žáků a jejich procesu učení s akcentem na formativní hodnocení; porozumět výhodám a nevýhodám jednotlivých forem hodnocení a získané znalosti uplatnit v praxi při hodnocení výsledků žáků a jejich procesu učení.
Výstupy z učení
Student:
Porozumí problematice formulování cílů výuky a tvorbě kritérií pro hodnocení dosaženého výsledku.
Diagnostikuje žákovy znalosti, analyzuje je a volí adekvátní cíle a kritéria hodnocení a typ hodnocení.
Aplikuje ve vlastní praxi, kriticky posoudí vhodnost zvolených postupů.
V procesu reflexe zvažuje dopad zvoleného postupu na žákovo učení a na formování jeho vědomostí a hledá alternativní postupy pro další kroky ve vlastní výuce.
Osnova
  • Význam zpětné vazby pro osobnostní rozvoj žáků.
  • Vymezení základních typů hodnocení, vazba hodnocení ke koncepci školy.
  • Formativní hodnocení a personalistická koncepce rozvoje osobnosti žáka.
  • Tři pilíře formativního hodnocení: práce s cíli ve výuce, kritérii hodnocení a popisnou zpětnou vazbou.
  • Rozmanitost forem hodnocení a jejich využití v praxi.
  • Sebehodnocení žáků jako nezbytná součást hodnocení podporujícího učení.
  • Komplexní rozvíjející hodnocení: assessment for learning.
Literatura
    povinná literatura
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
    doporučená literatura
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
    neurčeno
  • WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016, xxvi, 243. ISBN 9788090608276. info
Výukové metody
seminář, diskuse, skupinová práce, samostatná práce
Metody hodnocení
1) aktivní účast na semináři, 2) písemná příprava - stanovení cílů a kritérií pro hodnocení, realizace ve vlastní praxi, prezentace, 3) písemná sebereflexe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.