SZ6109 Speciální pedagogika II

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radka Janošková (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Zbyněk Cincibus (pomocník)
Mgr. Andrea Měšťanová (pomocník)
Ing. Mgr. Marek Mrázek (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 29. 10. 8:00–13:50 učebna 34, Pá 17. 12. 8:00–13:50 učebna 51
Předpoklady
SPk409 Speciální pedagogika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specifikovat individuální rozdíly ve vzdělávání dětí/žáků s různými formami a stupni speciálních vzdělávacích potřeb.
Výstupy z učení
- Student získá základní teoretické poznatky v rámci jednotlivých forem a stupňů SVP;
- Student si prohloubí základní terminologii, vztahující se k oborům speciální pedagogiky.
Osnova
  • • Dítě/žák s narušenou komunikační schopností, jeho vzdělávání a podpora, komunikace, možnosti logopedické intervence.
  • • Dítě/žák se sluchovým postižením nebo s oslabením sluchového vnímání, jeho vzdělávání a podpora, zásady komunikace.
  • • Dítě/žák se specifickými poruchami učení, jeho vzdělávání a podpora, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Podpora funkční gramotnosti.
  • • Dítě/žák s tělesným postižením, jeho vzdělávání a podpora.
  • • Dítě/žák s chronickým onemocněním a jeho vliv na vzdělávání.
  • • Dítě/žák se zrakovým postižením nebo oslabení zrakového vnímání, jeho vzdělávání a podpora.
  • • Dítě/žák s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu, jeho vzdělávání a podpora.
  • • Dítě/žák s poruchami autistického spektra – PAS, jeho vzdělávání a podpora.
  • • Dítě/žák v riziku poruch chování, s problémy/poruchou chování jeho vzdělávání a podpora.
Literatura
    povinná literatura
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 228 stran. ISBN 8071788880. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013, 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie : Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
Výukové metody
Prezentace jednotlivých typů speciálních vzdělávacích potřeb, jejich projevů. Kategorizace. Diskuze nad specifikovanými tématy a odbornou literaturou. Zpracování anotace na odbornou publikaci z vybraného oboru speciální pedagogiky. Příprava podkladů pro zpracování seminární práce – případové studie.
Metody hodnocení
Zápočtový test s otevřenými otázkami. Podmínky a hodnocení budou upřesněny vyučujícími v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.