SZ7BK_ZVZD Introduction to Health Education

Faculty of Education
Spring 2018
Extent and Intensity
0/0/.3. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (lecturer)
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc. (lecturer)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (lecturer)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Andrea Špačková
Supplier department: Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 23. 2. 9:20–11:00 učebna 37, Fri 27. 4. 13:00–14:40 učebna 30
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 19 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Comprehensive information about Health support problematic, which WHO Defines as a physical, psychical and social condition. Students will become acquainted with Health support and its three main domains: 1.) biomedical 2.) psychosocial 3.) didactic
Syllabus
  • 1.) Health support – approach and definition 2.) Documents – Health 21, RVP ZV 3.) Biomedical domain: aliment, exercise, smoking, first-aid treatment 4.) Psychosocial domain: vexation, drug and alcohol abuse, smoking, first-aid 5.) Didactic domain: Health support programmes
Literature
  • Zdraví 2020 : národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Online. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014. [106] s. ISBN 9788085047479. [citováno 2024-04-24] info
  • Zdraví 2020 : osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Online. Translated by Jan Holčík - Karel Zástěra. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014. 182 s. ISBN 9788085047486. [citováno 2024-04-24] info
  • ŠULOVÁ, Lenka, Tomáš FAIT and Petr WEISS. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Online. Praha: Maxdorf, 2011. 439 stran. ISBN 9788073452384. [citováno 2024-04-24] info
  • MACHOVÁ, Jitka and Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Online. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. 250 s. ISBN 8070447680. [citováno 2024-04-24] info
  • ŘEHULKA, Evžen. Škola a zdraví 21 (School and Health 21). Online. 2005, [citováno 2024-04-24] info
  • MUŽÍK, Vladislav, Hana ŠERÁKOVÁ, Marek TRÁVNÍČEK and Jaroslav VRBAS. Výzkumný záměr Škola a Zdraví 21: projekt tělesné výchovy (Research Intent School and Health 21: project of physical education). Online. In SÜSS, Vladimír, Vladislav MUŽÍK and Zdena MARVANOVÁ. Sborník ze semináře pedagogické kinantropologie. Praha: FTVS UK, 2005. p. 3-9. [citováno 2024-04-24] URL info
  • SLADKÁ-ŠEVČÍKOVÁ, Jana. Z deníku bulimičky. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 127 s. ISBN 80-7178-795-7. [citováno 2024-04-24] info
  • Manuál prevence v lékařské praxi. Online. Edited by Kamil Provazník. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotní ústav, 1994. [432] s. ISBN 8071680974. [citováno 2024-04-24] info
Teaching methods
Theoretical principles, videoprogrammes, study hour.
Assessment methods
discussion, group projects
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2018/SZ7BK_ZVZD