SZ7BP_KOM1 Pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Boumová, DiS., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Barbora Šimůnková (cvičící)
PhDr. Vladimíra Neužilová (cvičící)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_KOM1/01: Út 16:40–17:25 učebna 38, K. Lojdová
SZ7BP_KOM1/02: Út 17:35–18:20 učebna 38, K. Lojdová
SZ7BP_KOM1/03: St 8:25–9:10 učebna 41, K. Lojdová
SZ7BP_KOM1/04: St 9:20–10:05 učebna 39, K. Lojdová
SZ7BP_KOM1/07: Út 8:25–9:10 učebna 33, J. Nehyba
SZ7BP_KOM1/09: St 8:25–9:10 učebna 4, L. Škarková
SZ7BP_KOM1/10: St 10:15–11:00 učebna 53, K. Vlčková
SZ7BP_KOM1/11: St 12:05–12:50 učebna 38, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/12: St 9:20–10:05 učebna 58, K. Vlčková
SZ7BP_KOM1/13: St 7:30–8:15 učebna 63, L. Škarková
SZ7BP_KOM1/14: Út 13:00–13:45 učebna 56, V. Neužilová
SZ7BP_KOM1/15: Út 14:50–15:35 učebna 7, V. Neužilová
SZ7BP_KOM1/16: Út 13:55–14:40 učebna 1, V. Neužilová
SZ7BP_KOM1/17: Út 15:45–16:30 učebna 59, V. Neužilová
SZ7BP_KOM1/18: St 8:25–9:10 učebna 38, P. Svojanovský
SZ7BP_KOM1/19: St 9:20–10:05 učebna 38, P. Svojanovský
SZ7BP_KOM1/20: Út 14:50–15:35 učebna 2, E. Trnová
SZ7BP_KOM1/21: Út 13:55–14:40 učebna 2, E. Trnová
SZ7BP_KOM1/23: Po 13:55–14:40 učebna 39, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/24: Po 13:00–13:45 učebna 38, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/25: St 10:15–11:00 učebna 37, B. Šimůnková
SZ7BP_KOM1/26: Út 9:20–10:05 učebna 38, J. Nehyba
SZ7BP_KOM1/27: Út 13:55–14:40 učebna 38, K. Vlčková
SZ7BP_KOM1/28: Út 12:05–12:50 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7BP_KOM1/30: Út 14:50–15:35 učebna 38, K. Vlčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění základům pedagogické komunikace a osvojit si základní komunikační dovednosti. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi a porozumět základním pojmům studované disciplíny.
Osnova
  • Znaky a principy pedagogické komunikace. Verbální komunikace. Neverbální komunikace. Komunikační pravidla.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
    doporučená literatura
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno : MSD s.r.o. Brno, 2005. 141 s. Kapitola 4.
  • Vybíral Z.: Psychologie lidské komunikace. Portál, Praha 2000
  • VLČKOVÁ, K., K. LOJDOVÁ, J. LUKAS, J. MAREŠ, Z. ŠALAMOUNOVÁ, T. KOHOUTEK, J. BRADOVÁ a S. JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství.Brno: Munipress, 2015. 238 s. Online: munispace.muni.cz
  • Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
  • Svatoš, T. (2009). Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické závěry. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • DeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001.
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce.
Metody hodnocení
Zápočet: 1) Prezentace zvoleného seminárního úkolu v podobě komunikační výstupu v délce 10 minut. Výstup je natáčen na videokameru. Student vypracuje písemnou sebereflexi k tomuto výstupu a vloží ji do odevzdávárny. 2) Docházka a aktivita v semináři (akceptována je 1 omluvená a 1 neomluvená absence).
Informace učitele
(A) Kritéria pro hodnocení komunikačního výstupu studenta na semináři: (1)FORMÁLNÍ STRÁNKA PROJEVU: a)verbální složka komunikace: přiměřená hlasitost, přiměřené tempo, správné frázování, dynamika řeči, emocionalita řeči, adekvátní slovník, spisovná mluva. b)neverbální složka komunikace: pohledy, výraz obličeje, gesta, pohyby, fyzický postoj, dotyk, přiblížení vzdálení, úprava zevnějšku. (2)OBSAHOVÁ STRÁNKA PROJEVU : soulad obsahu a formy, přiměřenost posluchačům. (3) DALŠÍ ASPEKTY PROJEVU: motivace, atmosféra, zpětná vazba, udržení pozornosti, netradiční přístup, styl komunikace, pomůcky, tabule, dosažení cíle.
  • (B) FORMULACE OTÁZEK (ÚKOLŮ) k vybranému učebnímu celku. Aktuální informace k průběhu semináře a k výstupům naleznete v učebních materiálech kurzu v isu. V učebních materiálech kurzu jsou uvedena i podrobnější témata kurzu.
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.