SZ7BP_SPMV Basics of social pedagogy and multicultural education

Faculty of Education
Spring 2021
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught online.
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites
Subject is not taught. The course is intended for completion only.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 54 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The main goal of this subject is to acquaint the incoming teachers with the basic themes of social education and multicultural education in the context of the framework education programme (FEP). At the end of this course the students gets the basic knowledge about both subjects and they will know the basic methodical processes how to frame the several multicultural and social educational themes into the education programme. The students will understand and they will be able to explain: the goals and projects of social education the possibilities of leisure time education the migration the discrimination of some social groups the religions in the world the positions, prejudice and perspective of common life of assorted groups and nationalities the possibilities of methodical work in the school educational rank
Learning outcomes
Students will be able to understand selected issues.
Syllabus
  • 2. The goals and the tasks of social pedagogy in the context of educational disciplines 3. The social pedagogy in the context of history - a briefly insight and the comparation with neighboring countries 4. Methods and forms of social pedagogy and multicultural education 5. Multicultural education in the present, the theory and practice 6. Socially disadvantaged groups, Roma people and migrants, target groups of social pedagogy and multicultural education, shaping attitudes and prejudices 7. Discrimination of different groups in society, discrimination against women, discrimination against people with different sexual orientation 8. A child in a multicultural classroom, multicultural education in schools 9. The projects and programs supporting interculturality, the research in the field of multicultural education and social pedagogy
Literature
  • Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : 4. setkání Hnutí R : překonávání bariér ve vzdělávání (Variant.) : 4. setkání Hnutí R : v Praze 1.-2. prosince 1995 : Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : (cesty k překonávání barié. Online info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Online. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. 273 s. ISBN 9788073671822. [citováno 2024-04-24] info
  • JEMELKA, Petr. Filosofie a multikulturní výchova (Philosophy and multicultural Education). Online. In GULOVÁ, Lenka and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. 1st ed. Brno: PdF MU Brno, 2004. p. 61-63. ISBN 80-86633-14-4. [citováno 2024-04-24] info
  • KNOTOVÁ, Dana. Jaká je současná sociální pedagogika?. Online. In sborník Konstituování Sociální pedagogiky jako vědeckého oboru. 1. vyd. Brno: IMS Brno, 2004. p. 61-67. ISBN 80-902936-5-4. [citováno 2024-04-24] info
  • SEKOT, Aleš. Multikulturní výchova - nedílná součást studia sociální pedagogiky (Multicultural education - integral part of the study of social pedagogy). Online. In Sborník příspěvků absolventů, studentů a učitelů oboru sociální pedagogika. 1st ed. Brno: IMS, 2004. p. 77-86. ISBN 80-9029836-4-6. [citováno 2024-04-24] info
  • GULOVÁ and ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Online. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4. [citováno 2024-04-24] info
  • BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Online. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. 331 s. ISBN 80-86429-23-7. [citováno 2024-04-24] info
  • NĚMEC, Jiří. Multikulturní výchova v dnešní společnosti. Online. 2003, [citováno 2024-04-24] info
  • JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele (A. Hopf. Social education for teachers). Online. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, No 4, p. 470-471. ISSN 3330-3815. [citováno 2024-04-24] info
  • JANÍK, Tomáš. Multikulturní výchova. Online. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001. p. 93-96. ISBN 80-7315-011-2. [citováno 2024-04-24] info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Online. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001. 211 s. ISBN 80-85866-72-2. [citováno 2024-04-24] info
  • HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací :boj kultur a proměna světového řádu. Online. Vyd. 1. Praha: Rybka Publishers, 2001. v, 447 s. ISBN 80-86182-49-5. [citováno 2024-04-24] info
Teaching methods
Teaching methods: lecture.
Assessment methods
Type of completion: the examination Requirements for completion: the written test
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1910
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/SZ7BP_SPMV