SZ7MP_MET3 Metodologie 3

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7MP_MET3/01: Po 9:20–11:00 učebna 19a, K. Pančocha
Předpoklady
SP7MP_MTO2 Metodologie 2
Metodologie 1, Metodologie 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen vypracovat výzkumný projekt v oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na kvantitativní šetření, bude mít přehled v základní domácí a zahraniční odborné metodologické literatuře a bude schopen pracovat s nejčastěji užívanými softwarovými aplikacemi pro analýzu kvantitativních dat.
Osnova
  • Výzkumný projekt
  • Výzkum ve speciální pedagogice
  • Kvantitativní a kvalitativní výzkum
  • Fáze výzkumného šetření
  • Cíl výzkumu a výzkumná otázka
  • Operacionalizace hypotéz
  • Popisná a inferenční statistika
  • Testování hypotéz
  • Využití výpočetní techniky při testování hypotéz
Literatura
    povinná literatura
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál. 150 s. ISBN 9788073673819. 2008. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada. 265 stran. ISBN 9788024713694. 2007. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar. 327 s. ISBN 8055109044. 2005. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál. 407 s. ISBN 8073670402. 2005. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum. 374 s. ISBN 80-246-0139-7. 2000. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido. 207 stran. ISBN 8085931796. 2000. info
  • Výzkumné metody v pedagogice :příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Edited by Peter Gavora. [1. vyd.]. Brno: Paido. 130 s. ISBN 80-85931-15-X. 1996. info
    doporučená literatura
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. 278 s. ISBN 8024600307. 1999. info
  • STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce. vi, 196. ISBN 808583460X. 1999. info
Výukové metody
seminář, individuální konzultace, extenzivní četba metodologické literatury v českém a anglickém jazyce, návrh projektu výzkumného šetření
Metody hodnocení
písemně zpracovaný výzkumný projekt, test - analýza kvantitativních dat s využitím softwarové aplikace (student prokáže schopnost pracovat s daty v rámci popisné a inferenční statistiky)
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Tento předmět je primárně určen studentům speciální pedagogiky s aspirací profilovat se ve vědecko-výzkumné oblasti. Od studentů se očekává výrazná motivace k rozvoji metodologických znalostí a dovedností, extenzivní samostatná četba v českém i cizím jazyce, zvládnutí základů obecné statistiky a její aplikace v rámci softwaru pro správu a analýzu kvantitativních dat, např. EpiData, Microsfot Excel, Statistica, atd.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti speciální pedagogiky a speciální andragogiky, kteří se chtějí ucházet o doktorské studium SP a absolvovali Metodologii 1 a Metodologii 2.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.