SZ7MP_NaRo Nadání a jeho rozvoj

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/1/0. výuka 1 x za 14 dnů. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 18:00–19:50 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Cíle předmětu
Hlavní cíle:
Seznámit studenty:
- s teoretickými základy nadání, talentu, inteligence a kreativity;
- s metodami, jak identifikovat nadání pomocí jeho charakteristik;
- s principy základních metod rozvoje nadání;
- s metodami, jak vytvořit výukové materiály pro nadané;
- s metodami, jak použít základní výukové metody pro rozvoj nadaných žáků a studentů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět podstatě nadání žáků a studentů;
identifikovat nadání pomocí jeho charakteristik;
porozumět principům základních metod rozvoje nadání;
vytvořit výukové materiály pro nadané;
použít základní výukové metody pro rozvoj nadaných žáků a studentů;
základní sebereflexe při práci s nadanými žáky a studenty;
Osnova
  • 1. Nadání
  • 2. Diagnostika nadání; latentní nadání
  • 3. Intelektové nadání
  • 4. Nadaní jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami
  • 5. Rozvoj nadaných žáků a studentů
  • 6. Metody rozvoje nadání
  • 7. Výuka nadaných a řešení jejich vzdělávacích problémů
  • 8. Zákonné normy pro vzděláváni nadaných
  • 9. Spolupráce učitele s rodinou nadaných
  • 10. Motivace nadaných žáků a studentů
  • 11. Tvorba materiálů pro výuku nadaných žáků a studentů
Literatura
    doporučená literatura
  • Landau, E. Odvaha k nadání. Praha, Akropolis. 2007.
  • Havigerová, J. M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada Publishing. 2011.
  • Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada Publishing. 2019.
  • Fořtík, V., Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál. 2007.
  • Kovářová, R., Škrabánková, J. Nadání a současnost. Ostrava: PdF OU. 2012.
  • Škrabánková, J. Žijeme s nadáním. Ostrava: PdF OU. 2012.
  • Laznibatová, J. Nadané dieťa. Bratislava: IRIS. 2012.
Výukové metody
výklad, workshop, diskuse, projekt
Metody hodnocení
závěrečný projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.