SZ9BP_MUZP Muzejní pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ9BP_MUZP/01: St 8:25–10:05 učebna 34, V. Kolaříková
Předpoklady
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do problematiky muzejní pedagogiky a muzejní edukace se zaměřením na spojitost muzejního fenoménu se sociální pedagogikou. Pozornost bude věnována nejen edukačnímu potenciálu muzea a jeho možné spolupráci s institucí školy, ale také jeho roli v rámci edutainmentu stejně jako jeho využití v rámci preventivních aktivit a rozvoje osobnosti návštěvníků muzea. Proto bude prostor věnován také tématice možných typů návštěvníků muzea a komunitnímu potenciálu muzea. V neposlední řadě bude otevřeno téma národní identity v prostředí muzea jakožto rituálního místa.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen především studentům oborů pedagogiky, kteří mají zájem o téma muzejní pedagogiky a začlenění tématu muzejní edukace a využití potenciálu muzea do svého znalostního kapitálu. Na konci kurzu budou studenti schopni definovat základní pojmy, vysvětlit fenomén muzejní pedagogiky a nastínit její možné využití v rámci potřeb různých oborů pedagogiky. Studenti budou schopni zhodnotit význam muzea pro trávení volného času i jeho úlohu a potenciál v rámci spolupráce se školními i dalšími institucemi.
Osnova
  • Osnova: 1.Úvod do problematiky a vymezení základní terminologie (muzeum, muzejní pedagogika, muzeálie a muzealita, muzejní pedagog apod.) 2.Historie instituce muzea, vývoj muzejní pedagogiky, kulturní pedagogika 3.Muzejní pedagogika a edukace v muzeu (formální, neformální a informální vzdělávání, celoživotní učení, konstruktivistické teorie učení) 4.Muzeum, muzejní pedagogika, muzejní pedagog a jejich vztah k sociální pedagogice (muzeum jako místo edukace, zábavy i prostor formování identit, primární prevence) 5.Muzejní pedagogika a škola 6.Muzejní pedagogika a volný čas 7.Muzejní pedagogika, muzeum a specifické skupiny návštěvníků 8.Muzeum jako komunitní centrum 9.Dětské muzeum 10.Muzeum a národní identita 11.Exkurze
Literatura
    povinná literatura
  • JŮVA, Vladimír. Muzejní pedagogika. In Muzejní pedagogika : Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido. s. 69-140, 71 s. Kultura a edukace 1. ISBN 978-80-7315-207-9. 2010. info
  • JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století. 1. vyd. Brno: Paido. 270 s. ISBN 80-7315-090-5. 2004. info
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 140 s. ISBN 9788024430034. 2012. info
  • GELLNER, Ernest. Nacionalismus. Translated by Hana Novotná - Petr Skalník. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. 133 s. ISBN 80-7325-023-3. 2003. info
    doporučená literatura
  • NĚMEC, Jiří. Edutainment - trendy v oblasti volného času. In Sýkora, J. (ed.) Výchova a volný čas 3. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. s. 59-66. ISBN 978-80-7041-730-0. 2008. info
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Kdo je muzejní pedagog? In Muzeum a škola : sborník z konference Muzeum a škola Zlín 18. - 19. března 2009. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně. s. 17-23. ISBN 978-80-87130-08-7. 2009. info
  • A companion to museum studies. Edited by Sharon Macdonald. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing. xx, 570. ISBN 1405108398. 2006. info
Výukové metody
Seminář, skupinová diskuze, příprava domácí práce, prezentace, exkurze.
Metody hodnocení
Aktivita na seminářích, domácí příprava, esej a prezentace tématu na semináři, závěrečné kolokvium.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.