SZ9BP_SFPR Specifické formy osobnostně sociální výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ9BP_SFPR/01: Po 16:40–18:20 učebna 33, P. Soják
Předpoklady
Vedle získání vlastní sebezkušenosti se zároveň studenti naučí didaktickým dovednostem v daných níže naznačených oblastech pod přímou supervizí lektorů a skupiny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace: V rámci předmětu - kurzu student: Projde praktickým seminářem se zaměřením na rozvoj osobnosti sociálního pedagoga v kontinuitě primární prevence sociálně patologických jevů. Po absolvování všech nastavených modulů se je naučí vést v roli lektora.
Osnova
  • Jedná se o specifickou výuku zaměřenou na průřezové téma v rámci RVP (rámcově vzdělávací program) osobnostně sociální výchova s prvky primární prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické profese, vycházející z adlerovské psychologie sounáležitosti, zplnomocnění (posílení) a odvahy. Najdeme v něm i mnohé prvky z tradice kognitivně-behaviorální, která se odráží v přesvědčení, že člověk si více pamatuje to, co dělá, než to, co slyší nebo vidí. Českým podmínkám přizpůsobený kanadský model projektu COPE - Creating Optimal Personal Experiences for Teens (znamenající Vytvářejme pro dospívající příležitosti k co nejpříznivějším zážitkům se sebou a okolím), je možné začlenit do Školního vzdělávacího programu (průřezové téma osobnostní a sociální výchovy), jak ukládá Rámcový vzdělávací program a jedná se o ucelený program sestavený ze šesti navazujících modulů a sledující šest základních cílů: 1. modul Proč se chováme, jak se chováme; cíl: naučit studenty rozpoznávat lidské potřeby a uspokojovat je společensky přijatelným způsobem; prozkoumat, proč se chováme, jak se chováme. 2. modul Sebeúcta; cíl: seznámit studenty s pojmem sebeúcta a naučit je způsoby, jakými lze sebeúctu podpořit. 3. modul Komunikace; cíl: seznámit studenty s účinnými komunikačními dovednostmi. 4. modul Zvládáme konflikty; cíl: naučit účinným a ohleduplným způsobům, jak řešit konflikty tím, že budeme čestně, přímo a otevřeně sdělovat nepříjemné pocity. 5. modul Zvládání zátěže a zlosti; cíl: seznámit studenty s účinnými dovednostmi pro zvládání zátěže a zlosti. 6. modul Vytváříme zdravé vztahy; cíl: pomoci studentům rozvíjet a udržovat rovnováhu mezi zájmy svými a zájmy druhých.
Literatura
  • DINKMEYER, Don a Gary D. MCKAY. Efektivní výchova krok za krokem (Přid.) : STEP : efektivní výchova krok za krokem. info
  • MCLEOD, Rita. Creating Optimal Personal Experiences for Teens. Praha, 2005. info
  • GLASSER, William. Terapie realitou :o uspokojování potřeb a nalézání skutečného vztahu k realitě. Vyd. 1. Praha: Portál. 191 s. ISBN 80-7178-493-1. 2001. info
  • ADLER, Alfred. Psychologie dětí : děti s výchovnými problémy. Translated by Zbyněk Vybíral. 1. vyd. Praha: Práh - Martin Vopěnka. ISBN 80-85092-22-0. 1994. info
  • ADLER, Alfred. Umění rozumět :příběh života a nemoci z pohledu individuální psychologie. Praha: Práh. 131 s. ISBN 80-85809-04-4. 1993. info
Výukové metody
přednáška, praktická výuka, skupinové a individuální presentace, samostudium
Metody hodnocení
Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: 1.seminární práce 2.: Sebereflexe (získaná sebepoznání a sebezkušenost). 2.pohovor s lektory:
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.