SZ9MP_MDS1 Metodologie - přípravný kurz pro uchazeče o doktorské studium 1

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Pouze pro studenty posledního ročníku magisterského studia
Mateřské obory/plány
předmět má 113 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet u účastníků základní dovednosti a znalosti z oblasti metodoloégie. Zopakovat metodologii z bakalářského a magisterského studia a vést studenty připravující se do doktorského studia pedagogiky a dalších disciplín na PdF MU při návrhu disertačního projetu. Poznatky získané v bakalářském studiu a magisterském studiu budou shrnuty a systematizovány a dále rozvíjeny a aplikovány. Účastníci kurzu navrhují vlastní projekt disertačního výzkumu, který mohou použít při přijímacím řízení do doktorského studia na PdF MU. Kurz má tímto usnadnit práci budoucím školitelům a konzultantům s přípravou projektu a konzultací jeho metodologické části a přípravou studentů v oblasti pedagogické empirické metodologie. A také umožnit studentům získat základní reálnější představu o výzkumné práci v rámci doktorského studia, do kterého se zamýšlení přihlásit. Studenti si také prostřednictvím jednoduchého předvýzkumu ověří, zda je jejich téma reálně zkoumatelné a v jaké podobě, jaké nároky bude klást na čas, organizaci a zpracování a získají základní orientaci v literatuře k tématu a jeho dosavadnímu řešení. Získají základní vhled do statistického zpracování dat a požadavků z něho plynoucích pro samotný design výzkumu a hypotézy. Své výstupy budou prezentovat (v Power Pointu apod.), tak aby si upevnili základní prezentační dovednosti a naučili se v daném čase prezentovat jasně a strukturovaně problém, který chtějí zkoumat i jeho výsledky a obhájit profesionálně svá stanoviska. ****Výstupy předmětu: * studenti si zopakovali základy metodologie, mají základní, ale komplexní znalosti metodologie * studenti mají připraven projekt disertačního výzkumu * studenti si ověřili projekt výzkumu v předvýzkumu * mají reálnější pohled na výzkum a jeho nároky * studenti mají reálnější představu o tom, co doktorské studium zahrnuje * studenti si vyzkoušeli prezentovat a obhajovat své názory a projekty jako takové * studenti jsou lépe připraveni na přijímací řízení a na doktorské studium
Osnova
  • Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum. Kvantitativní výzkum. Fáze výzkumu. Metody (pozorování, interview, dotazník, test, pokus, analýza textu). Reliabilita, validita a objektivita pedagogického výzkumu. Kvalitativní výzkum. Fáze, metody (pozorování, interview). Validita a reabilita.
Literatura
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
Metody hodnocení
POŽADAVKY UKONČENÍ:zápočet 1. návrh projektu disertační práce
Informace učitele
Pokud máte o předmět zájem a jste zaregistrovaní v is.muni, kontaktujte mne prosím na mail ohledně konání seminářů. vlckova@ped.muni.cz OPAKOVANÉ OKRUHY (z bakalářského a magisterského studia): 1.Metodologie pedagogiky. Předmět, problémy, specifika. Význam a využití metodologie. Pojmy věda, teorie, výzkum, fakt, zákon, zákonitost. Model empirické vědy. Využití metodologie v práci učitele. Odli-šení metodologie, evaluace, diagnostiky, prognostiky, metodiky. 2.Pedagogický výzkum. Co je to pedagogický výzkum, co nejčastěji zkoumá a co může přinést, kdo se jím zabývá, komu je určen. Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů. Využití výzkumu v práci uči-tele. České a zahraniční výzkumné instituce v pedagogice, časopisy. Základní trendy v pedagogickém vý-zkumu ve světě. 3.Druhy výzkumu. Kritéria dělení výzkumu. Základní, aplikovaný, teoretický, praktický, prognostický, historický, komparativní, mezinárodní, interkulturní, longitudinální, průřezový, akční, týmový, deskrip-tivní, relační, kauzální výzkum. Výzkum kvalitativní a kvantitativní. 4.Kvantitativní a kvalitativní metodologie/výzkum. Srovnání, postup výzkumu. Pojem paradigma. 5.Kvantitativní výzkum. Fáze výzkumu. Výzkumný problém, příprava výzkumu, metody, předvýzkum, sběr a zpracování údajů, interpretace údajů, výzkumná zpráva. Časový harmonogram, finanční rozpočet. 6.Informační příprava výzkumu. Typy textů. Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza. Rešer-še, databáze, deskriptory. Bibliografické citace. 7.Výzkumný problém. Stanovení výzkumného problému, typické nedostatky, tři typy výzkumných pro-blémů: deskriptivní, relační a kauzální. 8.Proměnné. Co jsou to proměnné (uvést příklady), proměnné měřitelné a kategoriální, nezávisle proměn-né a závisle proměnné. Operacionalizace. 9.Hypotézy. Co jsou to hypotézy, rozdíl mezi hypotézou a výrokem, zlatá pravidla formulování hypotéz, testování hypotéz. 10.Výzkumný soubor. Výběrový soubor, rozsah výběrového souboru. Náhodný výběr, stratifikovaný výběr, mechanický výběr, záměrný výběr. 11.Předvýzkum. Pilotní výzkum, předvýzkum a jeho poslání. 12.Zpracování údajů. Tvorba databáze, kódování. Statistické zpracování dat, deskriptivní statistika (prů-měr, medián, modus, kvartil, odchylky, rozptyl aj.), sekundární statistiky (korelace, testování hypotéz). Statistické programy (SPSS, Statistica aj.). Zásady interpretace, generalizace, extrapolace výsledků. 13.Výzkumné metody a techniky v pedagogice. Rozdíl pojmů metoda a technika. Dělení metod, specifika, přednosti a slabiny, použití. 14.Kritéria kvality. Objektivita (objektivita v provedení, vyhodnocování, interpretaci). Validita (obsahová, konstruktová, kriteriální, souběžná, predikční; interní, externí). Reliabilita. Normování/standardizace. Pomocná kritéria: Ekonomičnost, užitečnost, srovnatelnost, akceptace výzkumné techniky. 15.Pozorování. Pozorovací systémy, kategorie, průběh, zaznamenávání, vyhodnocování. Chyby pozorování, Golem efekt, Pygmalion efekt, Galatea efekt. 16.Explorativní metody. Dotazník, anketa, autobiografie, beseda, interview. 17.Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administra-ce, návratnost, vyhodnocování). 18.Interview (druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování). 19.Ratingové metody. Škálování (pravidla tvorby škál, škála pořadová, intervalová, bipolární, Likertova, vyhodnocování, validita a reliabilita škál). Expertní šetření. 20.Testy. Didaktický test (konstrukce testu, druhy testových úloh, vyhodnocování). Psychologické testy (testy inteligence, testy osobnosti). Psychomotorické testy. Validita testu, reliabilita testu (test - retest, pa-ralelní test, půlení testu, homogenita položek, koeficient reliability), standardizace testu. 21.Experiment. Model experimentu, druhy experimentu (laboratorní, simulační, přirozený, formující), vý-běr subjektů, randomizace, vyhodnocování. Hawthornský efekt. 22.Obsahová analýza. Typy analýzy, postup, vyhodnocování. 23.Další metody: Projektivní metody a techniky (verbální, grafické, manipulační). Sociometrické techniky. Psychosémantické metody (sémantický diferenciál). Metoda Q-třídění. Teoretické metody (modelování). Historicko-srovnávací metoda. 24.Kvalitativní výzkum. Postup kvalitativního výzkumu. Výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabi-lita, metody, software. Základní metody kvalitativního výzkumu: Pozorování (vzorky událostí, terénní zápisky, participační pozorování, analýza materiálu, zpráva z výzkumu). Etnografické interview. Výzkum životního příběhu. Školní etnografie. 25.Specifické metody a přístupy kvalitativního výzkumu. Ohniskové skupiny, zakotvená teorie a další. **************************************************************LITERATURA: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-85931-79-6 PELIKÁN, J Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8. GALL, M. D.; BORG, W. R.; GALL, J. P. Educational research. An introduction. N. Y. : Longman, 1996. ISBN 0-8013-1782-7. (k dispozici v MZK) ***************************************DALŠÍ LITERATURA DLE ZÁJMU A POTŘEB: BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha : ČVUT, 1982. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7. FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2002. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. HARTL, P.; HARTLOVÁ, J. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000, 2004. ISBN 80-7178-303-X. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1 HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Brno : Paido, 1997. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HOLZBACHOVÁ, I. Filozofické a metodologické problémy společenských věd. Brno : FF MU, 1990. ISBN 80-210-0212-3. CHRÁSKA, M. Didaktické testy v práci učitele. Olomouc : Krajský pedagogický ústav, 1998. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. s. 91 CHRÁSKA, M. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků. In OBST, O.; KALHOUS, Z. a kol. Školní didakti-ka. Praha : Portál, 2002, s.212-232. ISBN 80-7178-253-X. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc, PedFUP, 1998. ISBN 80-7067-798-8. KERLINGER, J. a kol. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972. KOMENDA, S., MAZUCHOVÁ, J. Tvorba a testování testu. Olomouc : UP, 1995. KUČERA, M. Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia pedagogica, 1992, č. 8. MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1031-2. MARŠÁLOVÁ, L. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava : SPN, 1990. MELOUN, M., MILITKÝ, J. Statistická analýza experimentálních dat. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1254-0. Pedagogický výzkum: Reflexe společných potřeb a očekávání? Sborník příspěvků z XIII. konference ČAPV. Olomouc : UP, 2005. ISBN 80-244-1079-6. Pražská skupina školní etnografie Kapitoly ze školní etnografie. Praha : 1993. Pražská skupina školní etnografie Typy žáků. Zpráva z terénního výzkumu. Praha : 1995. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3. PRŮCHA, J.; MAREŠ, J.; WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-579-2. sborníky z konferencí ČAPV (České asociace pedagogického výzkumu) SILVEMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4. SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1983. Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník z konference ČAPV/CERA. Plzeň : Západočeská univezita, 2006. ISBN 80-7043-483-X. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999. SVOBODA, M (Ed.), KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7367-050-X. ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998. TRAVERS, R. M. W. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1970.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SZ9MP_MDS1