SZc015 Didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí odborných matematických disciplín, zejména aritmetiky, algebry a geometrie. Studenti by měli být vybaveni kompetencemi z kurzu obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování disciplíny je student schopen didaktické transformace teoretického matematického základu do učiva matematiky základní a střední školy, volit vhodné metody a formy práce pro výuku matematiky.
Výstupy z učení
Po absolvování disciplíny je student schopen didaktické transformace teoretického matematického základu do učiva matematiky základní a střední školy, volit vhodné metody a formy práce pro výuku matematiky.
Osnova
  • Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Rámcově vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Rozbor témat ve výuce matematiky na základní a střední škole s cílem přípravy na závěrečnou zkoušku.
Literatura
    doporučená literatura
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
  • GÁBOR, Ondrej, Oleg KOPANEV a Karol KRIŽALKOVIČ. Teória vyučovania matematiky : pre študentov matematiky učiteľského štúdia na univerzitách a pedagogických fakultách. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1989, 321 s. ISBN 8008002859. info
Výukové metody
Student by měl být schopen zvládnout teoretickou podstatu učiva matematiky na základní a střední škole a posoudit vhodnost výukových metod pro konkrétní téma.
Metody hodnocení
Zkouška na základě ústního pohovoru (rozbor zadaných úloh).
Informace učitele
Okruhy k závěrečné zkoušce z didaktiky matematiky: 1. Individuální přístup k žákům, zájmová činnost v matematice Péče o žáky s problémy v matematice, vzdělávání žáků s poruchami učení, vzdělávání žáků talentovaných. Matematické soutěže. 2. Číselné obory Přirozená čísla, celá čísla, racionální čísla, reálná čísla, komplexní čísla. 3. Elementární teorie čísel, dělitelnost v oboru celých čísel. Metody určování nejmenšího společného násobku a největšího společného dělitele, kritéria dělitelnosti, prvočísla, čísla složená. 4. Základní pojmy finanční matematiky Procentový počet, jednoduché a složené úrokování. 5. Matematická úloha a její řešení Metody řešení matematických úloh: úsudkem, rovnicí, graficky, experimentem. Analytická a syntetická metoda při řešení slovních úloh. 6. Vytváření představ a pojmů v matematice Zavádění základních pojmů v matematice: Axiomy, definice, věty, důkazy matematických vět. Příklady chybných definic. 7. Rovnice a nerovnice ve školské matematice. Způsoby řešení lineárních a kvadratických rovnic a nerovnic, soustav lineárních rovnic a rovnic s neznámou pod odmocninou. Ekvivalentní a důsledkové úpravy rovnic a nerovnic. 8. Elementární funkce v učivu matematiky základní a střední školy Mocninné funkce, funkce exponenciální a logaritmické, goniometrické funkce. Jednotková kružnice. Vlastnosti goniometrických funkcí. 9. Planimetrie v kurzu školské matematiky 10. Geometrická zobrazení v kurzu školské matematiky Shodná zobrazení: osová souměrnost, středová souměrnost, rotace, translace. Podobná zobrazení: podobnost, stejnolehlost. 11. Stereometrie v kurzu školské matematiky 12. Trigonometrie obecného a pravoúhlého trojúhelníka 13. Kombinatorika na základní a střední škole. Úlohy k rozvoji kombinatorického myšlení na základní škole. Výuka kombinatoriky na střední škole. 14. Historie matematiky, využití historických poznámek k motivaci učiva Historická období ve vývoji matematiky, významné výsledky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.