SZc043 Didaktika hudební výchovy 2

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/1.2. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si metodické postupy pro rozvoj hudebnosti dětí prostřednictvím činností hudebně pohybových a poslechových, seznámit se s hudebně vyjadřovacími prostředky a funkčně je používat při práci s poslechovou skladbou a při přípravě tanečního prvku.
Výstupy z učení
Student bude schopen po absolvování předmětu: -využívat hudebně vyjadřovací prostředky pro pochopení hudebního sdělení -vybrat poslechovou skladbu odpovídající po stránce obsahové a formální -propojit vybranou hudební ukázku s písní, pohybem, hrou na nástroje -zpracovat taneční-pohybový doprovod k písni i poslechové skladbě.
Osnova
  • 1. Činnostní pojetí hudebního vzdělávání. 2. Činnosti poslechové - výběr hudebních ukázek. 3. Hudebně vyjadřovací prostředky. 4. Metodický postup při práci s poslechovou skladbou. 5. Činnosti hudebně pohybové 6. Příprava pohybového a tanečního doprovodu. 7. Propojení pohybového a tanečního prvku s písní, poslechovou skladbou a hrou na nástroje Orffova instrumentáře.
Literatura
    doporučená literatura
  • SEDLÁK, FRANTIŠEK. Nové cesty hudební výchovy. SPN, 1983, 282 s. info
    neurčeno
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Dílo Bedřicha Smetany v kontextu hudebního vzdělávání. In Musica viva in schola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 35-43. ISBN 80-210-3796-2. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč : o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Edited by Jaroslav Herden. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 89 s. ISBN 8071831263. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč : o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Edited by Jaroslav Herden. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 89 s. ISBN 8071831263. info
  • HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme : posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha: Scientia, 1997, 210 s. ISBN 8071830879. info
  • HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 106 s. info
Výukové metody
Praktická cvičení - práce s poslechovou skladbou, příprava metodických listů, propojení tanečního prvku s písní a poslechovou skladbou.
Metody hodnocení
Seminář, ukončení zkouška. Požadavky: - hra, zpěv, dirigování 10 vybraných písní - zpracování pracovního listu pro žáky ke zvolené poslechové skladbě - zpracování tanečního doprovodu k písni a poslechové skladbě
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.