TGA006 Art Education – Theory and Research

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Review of the state of contemporary research in the field, study of current domestic and foreign publications, integration of knowledge into the individual research work
Výstupy z učení
The student is oriented in the theory of the field, has an overview of current concepts and can critically reflect theoretical knowledge in his own research work
Osnova
  • Literature research, critical reflection of current sources, comparing concepts of individual personalities (at least 5 selected personalities)
Literatura
  • STEARS, J. et al. Understanding Art Education. London – New York: Routledge 2010.
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002.
  • ARNHEIM, R. Art and Visual Perception. Los Angeles: UCLA 2004.
  • KIRSCHENMANN, J. Ästhetische Bildung und Identität: Fächerverbindende Vorschläge für die Sekundarstufe I-II. München: Schriftenreihe Kontext Kunstpädagogik 2006.
  • ARNHEIM, R. Toward a Psychology of Art. Los Angeles: UCLA 2010.
Výukové metody
Writing an essay (approx. 15 pages), working with quotes and searches of selected titles
Metody hodnocení
Oral exam, critical analysis of a text, 5 mandatory consultations
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.