TIc010 Využití ICT v oblasti speciální pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
6 hodin + 6 hodin e-learningu. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Kučera (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TIc010/01: Pá 11. 3. 8:00–13:50 učebna 28, Pá 8. 4. 8:00–13:50 učebna 28, Pá 29. 4. 8:00–13:50 učebna 28, Pá 13. 5. 8:00–13:50 učebna 28, M. Dosedla, Z. Hodis, M. Kučera, P. Vybíral
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech počítačové podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
Výstupy z učení
Student bude schopen aplikovat znalosti z oboru:
1. Počítačová podpora žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
2. Příprava textů pro znevýhodněné čtenáře + základy typografie (design dokumentů, písmo, odstavce, stránky, pravidla sazby)
3. Tvorba srozumitelných prezentací (úprava textu, úprava vzhledu, vkládání objektů – obrázků a zvuku, pozadí stránky, barva textu, barva hypertextových odkazů, pojmenování stránky)
4. Možnosti počítačové komunikace pro osoby se znevýhodněním (elektronická pošta, chat, MSN, Skype, Google)
5. Problematika přístupnosti webů (obsah, formátování, ovládání,…)
6. Elektronická podpora výuky (e-learning)
Osnova
  • 1. Počítačová podpora žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 2. Příprava textů pro znevýhodněné čtenáře + základy typografie (design dokumentů, písmo, odstavce, stránky, pravidla sazby)
  • 3. Tvorba srozumitelných prezentací (úprava textu, úprava vzhledu, vkládání objektů – obrázků a zvuku, pozadí stránky, barva textu, barva hypertextových odkazů, pojmenování stránky)
  • 4. Možnosti počítačové komunikace pro osoby se znevýhodněním (elektronická pošta, chat, MSN, Skype, Google)
  • 5. Problematika přístupnosti webů (obsah, formátování, ovládání,…)
  • 6. Elektronická podpora výuky (e-learning)
Literatura
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
  • ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009, 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4. info
Výukové metody
Přednáška, skupinový projekt, domácí úkoly
Metody hodnocení
Závěrečný skupinový projekt.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.