UK0001 Seminář informačních dovedností

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jana Otoupalíková (přednášející)
Mgr. Gabriela Šimková (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Monika Foltánová
Ústřední knihovna – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústřední knihovna – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UK0001/01: St 10:15–11:55 učebna 72, J. Otoupalíková, G. Šimková, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Cíle předmětu
Obsahově předmět prezentuje komplexní oblast práce s odbornými informacemi a informační gramotnosti, která je nezbytnou kompetencí vysokoškolského studenta a zároveň není optimálně pokryta v rámci jejich oborového působení.
Cílem předmětu je seznámit studenty s tématy, oblastmi a především dovednostmi, které jim umožní efektivně zvládat nároky akademického prostředí a také rozvíjet jejich vlastní vědecko-výzkumné aktivity.
Absolvent předmětu získá dovednost správně definovat svou informační potřebu, rozhodnout se, které zdroje informací jsou pro uspokojení této potřeby vhodné a v nich vyhledat relevantní odborné zdroje, tyto zdroje třídit a uchovávat a v neposlední řadě také připravit kvalitní odborný text, který bude ctít zásady citační a publikační etiky.
Osnova
  • Předmět je koncipován jako cyklus tematicky provázaných seminářů s důrazem na praktické osvojení předávaných znalostí – každá přednáška v rozsahu 90 minut (45 min. seminář + 45 min. cvičení).

    Témata přednášek:

    • Úvod do předmětu a seznámení s knihovnou
    • Úvod do informační gramotnosti, představení modelů informační gramotnosti, zásady informační hygieny
    • Práce s knihovními katalogy
    • Vyhledávání v odborných elektronických zdrojích
    • Vyhledávání v odborných elektronických zdrojích se zaměřením na open access zdroje
    • Hodnocení odborných zdrojů
    • Interpretace odborných zdrojů
    • Tvorba odborného textu
    • Práce s Microsoft Word
    • Citování dle normy ČSN ISO 690
    • Citování dle normy APA
    • Prezentační dovednosti
Literatura
  • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. info
  • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Informační vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 133 s. ISBN 978-80-88123-07-1. info
  • BLANCHETT, Helen, Chris POWIS a Jo WEBB. A guide to teaching information literacy : 101 practical tips. 1st pub. London: Facet, 2012, ix, 262. ISBN 9781856046596. info
  • KAPLOWITZ, Joan R. Transforming information literacy instruction using learner-centred teaching. London: Facet, 2012, xviii, 254. ISBN 9781856048354. info
  • EISENBERG, Michael B. a Robert E. BERKOWITZ. The Big6 workshop handbook : implementation and impact. 4th ed. Santa Barbara, Calif.: Linworth, 2011, xviii, 308. ISBN 9781586834227. info
  • HEPWORTH, Mark E. a Geoff WALTON. Teaching information literacy for inquiry-based learning. Oxford: Chandos, 2009, xix, 253. ISBN 9781843344414. info
  • WEBB, Jo a Chris POWIS. Teaching information skills : theory and practice. 1st pub. London: Facet Publishing, 2004, x, 223. ISBN 1856045137. info
  • JONÁK, Zdeněk, Ludmila ČUMPLOVÁ a Jaroslava BRACHTLOVÁ. Vytváření informačního zázemí školy. 1. vyd. Praha: Sdružení MAC, 2002, 31 s. ISBN 8086015890. info
Výukové metody
Výuka bude vedena formou interaktivních seminářů. Každá edukační jednotka bude obsahovat teoretickou (výkladovou) část, poté budou studenti pracovat ve skupinách nebo individuálně na problémovém úkolu, případně v modelových situacích.
Lektoři budou využívat aktivizační metody výuky.
Metody hodnocení
K ověření plánovaných výstupů z učení budou sloužit prezentace týmových i individuálních studentských aktivit, případně průběžné plnění úkolů v rámci jednotlivých tematických lekcí.
Lektor bude studentům poskytovat v průběhu semestru konstruktivní zpětnou vazbu.
Podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu a získání kolokvia je aktivní zapojení do výuky, splnění zadaných průběžných úkolů a závěrečná skupinová diskuze, kdy vyučující ověří nabyté znalosti studentů i jejich schopnost integrace s ostatními.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.