UPVK_0057 Výchova ke zdraví ve škole

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (přednášející)
Mgr. Jana Horská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPVK_0057/Kombi01: So 1. 12. 18:00–19:50 učebna 1, So 15. 12. 18:00–19:50 učebna 5, J. Horská
UPVK_0057/Prez02: Po 14:00–14:50 laboratoř 84, J. Horská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu se student orientuje v problematice podpory zdraví na úrovni kritické zdravotní gramotnosti; rozumí základním pojmům v oblasti biomedicínské a psychosociální v kontextu problémových okruhů podpory zdraví a prevence nemocí, a to ve vztazích a souvislostech; je schopen svoje vědomosti aplikovat v oblasti didaktické formou realizace konkrétního programu podpory zdraví ve školním prostředí.
Osnova
  • 1) zdraví - pojetí a definice 2) dokumenty: Zdraví 21, RVP ZV (Výchova ke zdraví) 3) problematika biomedicínská (výživa, pohyb, kouření, reprodukční zdraví,první pomoc...) 4) problematika psychosociální (zátěžové a krizové situace, nejčastější psychické poruchy, návykové chování a závislost, poruchy příjmu potravy...) 5) didaktická oblast - Programy podpory zdraví realizované na ZŠ
Literatura
    doporučená literatura
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
    neurčeno
  • HOLČÍK, Jan. Reforma zdravotnictví : Teoretická východiska. Zdravotnictví v ČR. Praha: Asoc. pro rozv. soc. lék. a řízení péče, 2008, roč. 11, č. 3, s. 78-82. ISSN 1213-6050. info
  • HOLČÍK, Jan. KULTURNÍ A HISTORICKÁ PODMÍNĚNOST. In Škola a zdraví pro 21. století. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, s. 48-53. ISBN 80-7315-119-7. info
  • HOLČÍK, Jan a Ilona KOUPILOVÁ. Sociální determinanty zdraví. Základní fakta a doporučení pro praxi v kontextu programu Zdravá města. Časopis lékařů českých. Praha: ČLS JEP, 2001, roč. 140, č. 1, s. 3-7. ISSN 0008-7335. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • HOLČÍK, J. Východiska evropské zdravotní strategie. Zdraví jako humánní hodnota. Veřejná správa S'98. Týdeník vlády České republiky. 1998, roč. 9, č. 2, s. 24-25. info
  • HOLČÍK, Jan. Úvod do studia zdravotního stavu populace : [učební text pro sociální pracovníky]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 102 s. ISBN 8021012919. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
Výukové metody
Teoretická příprava, ppt prezentace spojené s diskusí účastníků.
Metody hodnocení
Seminární úkol-práce a jeho prezentace v rámci výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/UPVK_0057