UPV_0036 Teorie a metodika výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 11:10–11:55 učebna 2, Čt 15:45–16:30 učebna 64
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teorie a metodika výchovy je specifickým předmětem pedagogiky, který je zaměřen na vytváření základů výchovných kompetencí edukátora, a kromě toho disponován k vytváření a posilování integračních vazeb mezi všemi profesními kompetencemi edukátora. Výchovou přitom rozumíme systém pomoci edukantovi v procesech jeho personalizace, socializace a enkulturace, vytváření a realizaci příležitostí jeho optimálního rozvoje, který směřuje k aktivní, samostatné, tvořivé, humánní a demokratické životní orientaci.Z hlediska edukátora považujeme v tomto smyslu za stěžejní jeho způsobilost zahrnující především specifické kompetence osobnostní, psychopedagogické, komunikativní a také specifické kompetence řídící, poradenské a konzultativní. - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků
Osnova
  • Teorie a metodika výchovy – pojetí předmětu (role edukátora, kompetence edukátora, dimenze edukátorova vychovatelství, koncepce teorie a metodiky výchovy:v rovině filozoficko-axiologické, osobnostně-procesuální, bezprostředně realizační.) Hodnotová orientace současnosti a výchova (axiologie, obecný význam slova hodnota, pojem hodnoty, evoluce, intence, transcendence, potřeby a hodnoty, druhy hodnot, příroda a kultura, dimenze biologická, civilizační a kulturní, typy hodnocení, humanismus, tolerance). Koncepce globální výchovy (globální výchova, dimenze globální výchovy – vnější a vnitřní , role edukátora v globální výchově, systémové pojetí výchovy). Dítě ve výchovné situaci (sociální situace, výchovná situace, struktura situace, významovost situace, klima situace, interakce, prostředí, aktivita, situační odpověď). Edukátor v roli vychovatele (osobní dispozice edukátora, pedagogická diagnóza a prognóza,činnost diagnostická, komunikační, organizátorská, prognostická, projekční). Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy (kázeň, individuální a sociální funkce kázně, druhy kázně,základní podmínky a prostředky výchovy k ukázněnosti). Metody mravní výchovy (pojem metody mravní výchovy, třídění metod mravní výchovy, charakteristika metod mravní výchovy, podstata a funkce jednotlivých metod ve výchovném procesu, podmínky a způsoby aplikace jednotlivých metod, kulturně historické zvláštnosti jednotlivých metod). Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukativní vytváření (lidská práce, profese, trh práce, pracovně profesní způsobilost, profesní příprava, všeobecné vzdělání, odborná příprava, profesionální orientace). Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola (pojem zdraví, výchova ke zdravému životnímu stylu, zdravá škola). Možnosti alternativní výchovy (celoživotní vzdělávání, sebevzdělávání a sebevýchova, tradiční škola, humanizace, demokratizace, transformace školy, alternativní výchova, antiautoritativní výchova, vnitřní a vnější reforma školy). Rodina a výchova dětí školního věku (rodina, základní funkce rodiny, rodina jako výchovný činitel, standardy rodinné výchovy, faktory rodinného prostředí: demograficko-psychologické, materiálně-ekonomické, kulturně-pedagogické). Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností (pozitivní a negativní faktory vývoje vztahů mezi školou ,rodinou a veřejností, efektivní způsoby výchovné kooperace). Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí (prostředí, typy prostředí, školní prostředí, lokální prostředí, vrstevnické skupiny).
Literatura
  • Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.) : Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy [3-3129/3]. info
  • STŘELEC, Stanislav. Teorie a metodika výchovy-pojetí předmětu. In Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, s.r.o., 2002, s. 9-13, 150 s. ISBN 80-86633-00-4. info
  • STŘELEC, Stanislav. Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy [3-3129/3] : Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.). Brno: Rektorát UJEP, 1987. info
Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě
Metody hodnocení
- písemný test má 15 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 10 otázek správně
Informace učitele
Další literatura BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte. Olomouc: UP, 2000. 170s. ISBN 80-244-0054-5 HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. 127s. ISBN 80-85931-85-0 KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. 127s. ISBN 80-7178-123-1 KUČEROVÁ, S. Člověk, Hodnoty, Výchova. Prešov: ManaCon, 1996. 231s. ISBN 80-85668-34-3 LANGOVÁ, M.-Vacínová, M. Jak se to chováš? Praha: Empatie, 1994. 84s. ISBN 80-901618-5-5 PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. 95s. ISBN 80-7178-049-9 SPOUSTA, V. Krása, umění a výchova. Brno: MU, 1995. STŘELEC, S. aj. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. 157s. ISBN 80-85298-84-8 DOPORUČENÁ: SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018.