VVDR_MVP2 Metodologie vědecké práce 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
Osnova
  • Věda a lidské poznávání. Novopozitivistické chápání vědy. Falzifikační model vědy K. R. Poppera. Holistická koncepce vědy (T. S. Kuhn). Tendence rozvoje současné vědy. Vědecká práce jako vytváření poznatků Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách. Výzkum jako způsob realizace vědecké práce. Empirický, teoretický a praktický (akční) výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Etapy kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Projekt empirického pedagogického výzkumu. Výzkumné problémy, druhy proměnných, hypotézy, výzkumný soubor a jeho pořizování. Realizace výzkumu. Přehled možností použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Zpracování a interpretace výsledků výzkumu. Struktura a psaní výzkumné zprávy.
Literatura
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
  • KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH, 1997.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
  • TONDL, L. Znalost a její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : Filosofia, 2002.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
  • FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON, 2002.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004.
  • ŠVEC, Š a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
  • CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
  • FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
  • WALLERSTEIN, I. et al. Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
prezentace projektu vlastního výzkumu
ústni zkouška
Informace učitele
Požadavky ke zkoušce: Předložit minimálně 2 konspekty z prostudované zahraniční literatury (zaměřené např. k novým metodám a technikám pedagogického výzkumu, konkrétním výzkumným projektům apod.). Předložit a obhájit projekt výzkumu jako východisko disertační práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.