VV_KTV Keramická tvorba

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Hana Novotná, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
Hana Novotná, M.A., Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VV_KTV/01: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 10:00–11:50 učebna 9, H. Novotná
VV_KTV/02: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 12:00–13:50 učebna 9, H. Novotná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět keramická tvorba pro svoji komplexnost využívá ve výuce všech klasických technik volného umění jako je kresba, malba i modelování; cvičí tedy plošné i prostorové vidění a cítění. Pracuje s keramickou hmotou klasicky i experimentálně, ve všech jejích skupenstvích, například vytvářením objektů, nádob, plastik, instalací v prostoru ad. Paralelně studium seznamuje studenty s technologiemi a s řemeslem s keramickou tvorbou spojenými to vše v návaznosti na vizuální umění 20. století až po současnost. Cílem předmětu je získání teoretických i praktických znalostí oboru keramika z oblasti volného umění a designu, které jsou využitelné pro pozdější aplikaci ve výtvarné pedagogické praxi i pro další výtvarné vzdělávání.
Výstupy z učení
Student se na základě semestrálních zadání seznámí s teoretickou i praktickou částí úkolu a to formou konzultací a workshopů ze strany pedagoga. Zadání je v úvodních hodinách diskutováno do nejmenších detailů, následuje rešerše k tématu z oblasti současného vizuálního umění; společná konzultace nad skicami, dále individuální konzultace. Struktura jednotlivých témat se skládá ze dvou částí. Prvním výstupem je vždy reálná skica, tvar, nádoba, objekt či instalace v materiálu. Ve druhé části studenti transformují svůj koncept vizuální formou například jako akci, proces ad., kterou zaznamenají ve fotodokumentaci či videem. Na základě získaných znalosti následně vznikají užitné předměty vytvořené klasickými řemeslnými technikami – například rotací na hrnčířském kruhu, litím, ale i foto záznamy procesu nebo akcí v exteriéru či interiéru. Cílem pedagoga je dosáhnout u každého studenta posunu od zvládnutého řemesla k osobnímu výrazu.
Osnova
  • - zadání tématu ve skupině - skupinové konzultace nad skicami a návrhy, rozprava o návrzích a vyhodnocení rešerší (dle zadání z oblasti volného i užitého umění) - vlastní realizace, průběžná individuální konzultace s pedagogem - workshop pedagoga – praktická ukázka technik spojených s keramickým materiálem (točení na kruhu, lití do forem, neriagi ad.) s aktivní účastí studentů - prostorová realizace v materiálu - práce s hlínou, glazurou, engobami (sádrou apod.) klasickými keramickými technikami – modelováním, litím, formováním, majolika, fajáns; souběžně dokumentace fotografií nebo videem (foto procesu, akce) - prezentace a obhajoba konceptu - výstup - materiálová realizace, fotodokumentace, video
Literatura
    povinná literatura
  • NOVOTNÁ, Hana. Porcelán +. 1. vydání. Masarykova univerzita: Masarykova univerzita. 173 s. ISBN 978-80-210-9105-4. 2018. info
    doporučená literatura
  • PETRIE, Kevin, ed. a LIVINGSTONE, ed. The Ceramics Reader
  • SUCHOMEL, Filip. 3sta drahocenností : čínský porcelán ze sbírek Valdštejnů, Schwarzenbergů & Lichnowských. 2., přepracované vydání. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2015. 510 stran. ISBN 9788087989135. i
  • FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH a David JOSELIT. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková
  • GUALDONI, Flaminio. Art the twentieth century. Milano: Skira, 2008
  • Věci a slova : umělecký průmysl, užité umění a design v české teorii a kritice 1870-1970. Edited by Lada Hubatová-Vacková - Martina Pachmanová - Pavla Pečinková, Tra. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze. 572 s. ISBN 9788086863696. 2014. info
  • MICHL, Jan. Funkcionalismus, design, škola, trh : čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová. 327 s. ISBN 9788086863429. 2012. info
  • BROŽKOVÁ, Helena. Artěl : umění pro všední den, 1908-1935. Edited by Jiří Fronek. Praha: Uměleckoprůmyslové museum. 398 s. ISBN 9788087164129. 2009. info
    neurčeno
  • KESNER, Ladislav. Vizuální teorie:souučasné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany:H&H, 1997
Výukové metody
Teoretická rozprava i praktická prezentace k zadanému tématu formou konzultací a workshopů pedagoga v průběhu výuky
Metody hodnocení
Kritéria hodnocení: prezentace a odevzdání materiálové, prostorové realizace; fotodokumentace (u procesuálních zadání a akcí video), Konečné hodnocení:zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.