VY3DC_PEVC Leisure education

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (assistant)
Mgr. Jan Fikejs (assistant)
Bc. Dana Peňázová (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 19. 10. 9:00–12:50 učebna 32, Sat 23. 11. 9:00–12:50 učebna 36, Sat 11. 1. 15:00–16:50 učebna 32
Prerequisites
The course is designed for students for lifelong learning, field Education.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Subject Leisure education focuses on theoretical and practical issues of education in leisure.
At the end of the course:
- the students will be able to understand the basic terms in the field of historic educational concept of leisure activities (studying the primary resources).
- they will be able to project concepts, courses or camps using the distinctive features of methods (games and plays) etc.
Syllabus
  • Themes of courses, areas for examination:
  • Human, society and education in leisure. Conception and function of leisure.
  • Typology of leisure activities in relationship with age, gender, education, locality and other variables.
  • leisure activities, contentual fill, clasification, significance, methodes and forms of work.
  • Educational system of E. T. Seton, R. S. S. Baden Powell, K. Hahn, A. B. Svojsík, Jaroslav Foglar.
  • Origin and significance of organized activity in leisure (YMCA, YWCA, Sokol, scouting, League of forest wisdom, Czech capming union etc.).
  • Definition of games and their atributes, educational significance of games. Why the (children) humans play? Theories of games, their segmentation. History of games, metamorphosis of functions, motives, attitudes and aims of games in single develop ethapes of pedagogic. How to create and change the games. Games developing trains of thoughts, beforeall divergent and lateral thinking. Danger of gambling (socalled gamblers games).
  • Socalled longterm games (e.g. all camp, allyear) when working with stable collectives.
  • Associations and organisations caring for leisure education in the Czech Republic. Short historical view and evaluation of organized activity after the year 1948.
  • Overview of associations and organisations caring for leisure education in chosen european countries.
  • Legal rules, laws, ordinances and norms for work with children and youth and for organising various actions.
  • K. Hahn and pedagogic of experience, conception of experience theraphy.
  • Leisure and social prevention.
Literature
    required literature
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
  • PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
  • PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství (Through the Experiencing to the Self-indulgence). 1. vyd. Brno: Paido. 111 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. 2002. info
    recommended literature
  • KAPLÁNEK, M. (ed.) Čas volnosti – čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. 1. vyd. Praha : Portál, 2012, 176 s. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogiky zážitku. Brno : MU, 1992.
  • KAPLÁNEK, M. Animace. Studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha : Portál, 2013. 104 s. ISBN 978-80-262-0565-4.
  • ČECH, Tomáš. Výchova a volný čas 2 (Education and leisure time 2). Brno: MSD. 216 pp. ISBN 978-80-86633-97-8. 2007. info
  • NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido. 119 pp. ISBN 80-7315-012-3. 2003. info
  • VÁŽANSKÝ, Mojmír and Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido. 176 s. ISBN 80-901737-9-9. 1995. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog. 193 s. ISBN 80-85194-52-X. 1992. info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce. 208 s. 1978. URL info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 226 s. 1971. info
  • Časopis Gymnasion. Praha : Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
  • Časopis Vychovávatež. Bratislava : Educatio. ISSN 0139-6919.
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. 1998. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez. 363 s. ISBN 80-86061-16-7. 1998. info
  • CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL and Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting. 301 s. ISBN 80-85421-18-6. 1997. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál. 174 s. ISBN 80-7178-042-1. 1995. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta. 178 stran. ISBN 8020401881. 1991. info
  • BAKALÁŘ, Eduard and Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto. 194 s. : i. 1987. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia. 629 stran. 1987. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia. 573 s. 1986. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto. 194 stran. 1976. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia. 242 s. 1973. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 264 s. 1969. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta. 246 s. 1968. URL info
Teaching methods
Teaching methods: lecture.
Assessment methods
Teaching methods: lecture.
The course is finished by: exam.
The course is finished by:
- write seminar work;
- past exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/VY3DC_PEVC