VY3DC_PKOM Pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
15 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 10. 11. 7:30–11:55 učebna 24, So 1. 12. 9:20–13:45 učebna 36, So 8. 12. 7:30–11:55 učebna 36
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je osvojit si praktické dovednosti a teoretické poznatky o lidském komunikování a učit se aplikovat je v modelových situacích. Studenti se rovněž učí vědecké (odborné) analýze sociální komunikace s ohledem na kontext. Nácvik komunikačních dovedností je určen pro standardní i nestandardní situace.
Osnova
  • Témata: 1. Úvod komunikace 2. Sociální komunikace sociálně komunikační systém 3. Verbální a neverbální komunikace, mimika, zraková komunikace, gestika a posunky, haptika a posturologie, proxemika, kinezika, komunikace zevnějškem a jednáním (chronemika), 4. Řeč rozvoj řeči, sociální význam řeči, poruchy řeči, proces komunikace, složky komunikace, slovní komunikace, dialog 5. Paralyngvistické složky řeči 6. Psychologie mezilidské komunikace funkční skupiny lidské komunikace, taktika komunikace 7. Komunikační dovednosti sociálního pracovníka 8. Komunikace s veřejností, vystupování na veřejnosti 9. Rétorské předpoklady a dovednosti. Možnosti, jak trénovat rétoriku.
Literatura
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • LINHARTOVÁ, Dana. Pedagogická komunikace pro učitele. 1. vydání. Brno: MZLU, 2001, 74 s. ISBN 80-7157-556-9. info
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno : MSD s.r.o. Brno, 2005. 141 s. Kapitola 4.
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka
Metody hodnocení
Podmínky k zápočtu: je předvést projev na základě teoreticky nabytých standardů, popřípadě jej do data odevzdání (viz termíny) odevzda v písemné verzi
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=735
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.