VZpVP4 Primární prevence rizikového chování ve školách

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům teoretické, ale převážně praktické informace k prevenci a řešení rizikového chování ve třídě.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu student: • má znalosti týkající se rizikového chování; • má znalosti týkající se psychodynamiky třídního kolektivu; • je schopný realizovat základní techniky pro práci se třídou; • je schopný rozpoznat a řešit šikanu na úrovni školy.
Osnova
  • 1. Rizikové chování a primární prevence ve škole. 2. Třídní kolektiv a jeho psychodynamika. 3. Šikana jako rizikové chování. 4. Možnosti mapování šikany v třídním kolektivu. 5. Hra jako součást diagnostiky. 6. Sebezkušenostní část – techniky zaměřené na spolupráci v třídním kolektivu. 7. Sebezkušenostní část – techniky zaměřené na komunikaci v třídním kolektivu. 8. Sebezkušenostní část – techniky zaměřené na důvěru v třídním kolektivu. 9. Techniky využívané při primární prevenci u jiných typů rizikového chování. 10. Spolupráce s dalšími subjekty při řešení rizikového chování ve škole.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.
  • CIKLOVÁ, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. Ostrava: EconomPress, 2016.
  • ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
    doporučená literatura
  • KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada, 2011.
  • ČINČERA, J. Práce s hrou. Praha: Grada, 2007,
  • GILLERNOVÁ, I. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012
  • BRAUN, R., MARKOVÁ, D. a NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014.
  • DITRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: HaH, 1993.
  • MERTIN, V. Metody a postupy poznávání žáka. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
  • MAŠÁT, V. Vybrané potupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012.
Výukové metody
Aktivní účast v seminářích. Samostatná práce na seminárním úkolu, prezentace seminárního úkolu.
Metody hodnocení
Podmínkou k ukončení předmětu je aktivní účast na seminářích (nejméně 80% účast), vypracování a prezentování seminárního úkolu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023.