XCJk07 Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XCJk07/OS01: Pá 14. 5. 15:00–18:50 učebna 7, M. Jindra
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konzultace sledují přednáškovou formou podoby a proměny současné české i světové literatury pro děti a mládež. Student po úspěšném absolvování předmětu ovládá vývoj literatury pro děti posledního čtvrtstoletí v žánrových a tematických celcích, které zohledňují rovněž cílovou kategorii dětí předčtenářského období.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat jednotlivé žánry literatury pro děti a mládež v porevolučním vývoji;
- analyzovat aktuální témata a trendy v literatuře pro děti;
- identifikovat a analyzovat tvorbu výrazných literárních osobností;
- vysledovat vliv obecných společensko-kulturních událostí na vývoj literatury pro děti a mládež.
Osnova
  • 1. Současná autorská pohádka. 2. Adaptace lidových pohádek a pověstí pro děti. 3. Inspirace současné české literatury světovou literaturou pro děti. 4. Skladba a struktura dětských časopisů. 5. Obrázková kniha. 6. Role comicsu a kresleného seriálu jako synkretických žánrů v rozvíjení interpretačních aktivit dítěte předčtenářského věku. 7. Tematická detabuizace v současné české příběhové próze s dětským hrdinou (problematika rasismu, handicapu, stáří, nemoci a smrti v literatuře pro nejmenší). 8. Podoby současné autorské poezie pro děti, návaznost na nonsensovou a hravou linii folklorní poezie. 9. Regionalismus a dětská literatura. 10. Nebezpečí triviality a kýče v literatuře pro děti, znaky triviální literatury v textech určených nejmenším dětem.
Literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri. 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. 2012. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 327 s. ISBN 978-80-210-5692-3. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. 2011. info
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus. 271 s. ISBN 9788090424722. 2008. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena a Ivan DOROVSKÝ. Autoři světové literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s.r.o. Nakladatelství Olomouc. ISBN 978-80-7182-228-8. 2007. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež I. Slavkov u Brna: BM Typo. 67 s. edice Ladění. ISBN 978-80-903707-4-6. 2007. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia. 457 s. ISBN 8070426683. 2004. info
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta. 236 s. ISBN 8070426047. 2002. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace. Výklady jsou doplňovány samostatnou četbou.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: písemná zkouška, při níž studenti prokáží také obeznámenost s doporučenou četbou; rozsah učiva vymezen sylaby (viz studijní materiály v IS). Forma realizace zkoušky bude probíhat buď prezenčně či on-line, a to v závislosti na protiepidemických opatřeních.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.