XCJp03 Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 17:00–17:50 učebna 7
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky sledují vývoj literatury pro děti a mládež od počátků po rok 1989 v kontextu národní a světové literatury. Po úspěšném absolvování předmětu se student dokáže orientovat v historii národní a světové literatury pro děti na pozadí obecných společensko-kulturních událostí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: • periodizovat literaturu pro děti a mládež v souvislosti s vývojem celonárodního písemnictví; • analyzovat vliv světové literatury pro děti na domácí tvorbu; • identifikovat literární směry, proudy a skupiny; • identifikovat a analyzovat tvorbu výrazných literárních osobností; • vysledovat vliv obecných společensko-kulturních událostí na vývoj literatury pro děti a mládež.
Osnova
  • 1. Počátky a vymezení evropské literatury pro mládež, první autorské pohádky, přínos anglického a francouzského osvícenství. 2. Předpoklady pro rozvoj české literatury pro děti a mládež v 1. polovině 19. století. 3. Klasikové poezie 30.–90. let 19. stol. 4. Rozvoj poezie pro děti. 5. Intencionální a neintencionální próza 19. století. 6. Pohádka a její pozice v četbě dětí, pohádkáři. 7. Vývoj moderní autorské pohádky v 19. a 20. století jako nosného inspiračního proudu pro současnou kulturu. Konjunktura autorské pohádky v české literatuře meziválečného období. 8. Příběhová próza 19. a 1. pol. 20. století ve světové a české literatuře. 9. Příběhová próza s dětským hrdinou v české i světové literatuře, její proměny a představitelé v české literatuře od roku 1945 do konce 80. let 20. století. 10. 60. léta 20. století – nové impulzy v české literatuře pro děti a mládež. 11. Prvek hry, žánrové kontaminace, nonsens v literatuře pro děti druhé poloviny 20. století; různé podoby humoru v dětské literatuře. 12. Normalizační dvacetiletí a další autorské generace.
Literatura
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). Online. [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008. 271 s. ISBN 9788090424722. [citováno 2024-04-24] info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena a Ivan DOROVSKÝ. Autoři světové literatury pro děti a mládež. Online. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s.r.o., 2007. Nakladatelství Olomouc. ISBN 978-80-7182-228-8. [citováno 2024-04-24] info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež I.. Online. Slavkov u Brna: BM Typo, 2007. 67 s. edice Ladění. ISBN 978-80-903707-4-6. [citováno 2024-04-24] info
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Online. první. Praha: Portál, 2006. 171 s. ISBN 80-7367-095-X. [citováno 2024-04-24] info
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Online. Vyd. 5, upr. a dopl. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2005. 239 s. ISBN 8073680467. [citováno 2024-04-24] info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Online. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s. ISBN 8070426683. [citováno 2024-04-24] info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Nástin dějin literatury pro mládež a četby mládeže druhé poloviny 19. století. Online. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991. 89 s. ISBN 8021002441. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška. Přednášky syntetizují literárněhistorické informace, samostatná četba je zvolena tak, aby demonstrovala vývojové tendence literatury pro děti.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: úspěšné absolvování písemného testu z literární historie a doporučené četby. Test sestává z deseti dílčích otázek. Otázky jsou samostatně klasifikovány. K úspěšnému absolvování předmětu je zapotřebí celkové klasifikace do 2,9 (včetně).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.