XCJp05 Didaktika literární výchovy s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/1. 1 px. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XCJp05/01: Čt 8:00–9:50 učebna 10, J. Zítková
XCJp05/02: St 8:00–9:50 učebna 6, J. Zítková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět kombinuje seznámení s obecnou teorií didaktiky literární výchovy s aplikací literárněvýchovných postupů na specifické podmínky práce v mateřské škole. Studenti si v předmětu osvojují především různorodé aktivity interpretačního, reprodukčního a tvořivého charakteru při práci s uměleckou literaturou. Součástí předmětu je reflexe studentské praxe formou analýzy konkrétních činností.
Výstupy z učení
Student si v předmětu osvojí teoretické základy literární výchovy a různorodé praktické aktivity interpretačního, reprodukčního a tvořivého charakteru při práci s uměleckou literaturou. Bude schopen tyto dovednosti aplikovat v literárněvýchovných činnostech v mateřské škole. Student dokáže kriticky zhodnotit vlastní výchovný postup.
Osnova
  • 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína. Místo literární výchovy v předškolní přípravě dětí, její obsah a cíle ve vztahu k oblastem předškolního vzdělávání, vztahy k jiným estetickým výchovám a výchově jazykové. 2. Literatura jako zprostředkovaná zkušenost a prostředek osobnostního rozvoje. Čtenářská, literární a kulturní gramotnost a počátky jejich rozvoje v mateřské škole, vytváření čtenářských návyků. 3. Specifika procesu recepce literárního textu dětmi předškolního věku (emocionální a racionální složka recepce). Výběr textů pro práci s dětmi předškolního věku, role literatury v emocionálním a sociálním rozvoji dítěte 4. Příprava učitele mateřské školy na práci s uměleckým textem, řízená literární komunikace. 5. Funkce a metody motivace k literárněvýchovným aktivitám. Podstata a funkce didaktické interpretace. 6. Ucelený přehled metod didaktické interpretace a jejich modifikace v podmínkách mateřské školy. Podstata a funkce didaktické interpretace. 7. Interpretační práce s poezií pro předškolní věk (ukázky postupu). 8. Interpretační práce s vybranými prozaickými žánry (ukázky postupu). 9. Reprodukční činnosti, dětský přednes 10. Tvořivé činnosti při práci s literaturou, slovesné, výtvarné. Herní činnosti jako součást literárněvýchovných aktivit. 11. Práce s ilustrací dětských knih. Dramatizace, prvky dramatické výchovy v práci s literárním textem. 12. Návaznost literárněvýchovných aktivit v počátečních ročnících základní školy.
Literatura
  • Souhrnná prezentace dostupná v IS - učební materiály.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika.. Online. 2. vyd. Praha: Portál, 2010. 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. [citováno 2024-04-23] info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Online. druhé, přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 79 s. ISBN 80-210-3860-8. [citováno 2024-04-23] info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Online. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002. 106 stran. ISBN 8072381822. [citováno 2024-04-23] info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Online. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 103 s. ISBN 8085865408. [citováno 2024-04-23] info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. Online. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 101 s. ISBN 8085865416. [citováno 2024-04-23] info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. Online. 2. rozš. vyd. Praha: Albatros, 1987. 111 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole.. Online. Praha: SPN, 1982. 111 s. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Typ výuky: seminář Metody: přímá práce s literárními texty - přípravná a následně realizovaná v praxi, sebereflexe
Metody hodnocení
Způsob ukončení: kolokvium Požadavek na ukončení předmětu a hodnocení: Reflektovaný výstup (literárněvýchovná aktivita s dětmi v mateřské škole s důrazem na možnosti rozvíjení jejich estetické vnímavosti) jako východisko kolokvia. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.