XFCp01 Praktikum k poznávání přírody

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XFCp01/Prez01: St 12:00–13:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
XFCp01/Prez02: St 14:00–15:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se předmět, který s využitím aktivizujících metod představuje studentů problematiku témat o přírodě jako zajímavou a podnětnou oblast umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným základem a nejčastějšími miskoncepty vybraných témat a současně s algoheuristickými postupy využívajícími rozmanité výukové metody a didaktické prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o okolním světě.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné v - kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost.
- Vézt děti k aktivnímu poznávání přírody a přírodnin v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k životnímu prostředí.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Metoda pozorování jako cesta k poznávání světa
  • 2. Příroda v zimě (adaptace organismů na zimní období)
  • 3. Bezobratlí živočichové (v pohádkách a v reálném světě)
  • 4. Obratlovci (v pohádkách a v reálném světě)
  • 5. Živý živočich v mateřské škole
  • 6. Rostliny bezpečné a nebezpečné
  • 7. Minerály a horniny – zkoumání jejich vlastností
  • 8. Hračky a fyzikální zákony
  • 9. Voda ve všech podobách
  • 10. Magnetismus - vlastnosti a využití
  • 11. Kuchyně jako chemická laboratoř
  • 12. Nebezpečné chemické látky v domácnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • MAREŠ, Svatopluk, Petra CEMERKOVÁ GOLOVÁ a Eva BURDOVÁ. Dobrodružství v zahradě : [rozvoj čtenářské, matematické, přírodovědné a sociální gramotnosti na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014, [95] s. ISBN 9788074960994. info
  • FRÝZOVÁ, Iva. Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání. In Syslová Zora, Rodová Veronika. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 116-123. ISBN 978-80-210-7370-8. info
  • JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010, 148 stran. ISBN 9788086307954. info
  • BENNET, Jill a Roger SMITH. Nápady pro přírodovědu : soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 127 s. ISBN 8071781126. info
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
veřejná prezentace seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.