XGEp01 Praktikum k poznávání společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XGEp01/01: St 22. 9. až St 15. 12. St 8:00–9:50 učebna 6, St 18:00–19:50 učebna 6, J. Egerle, M. Jireček
XGEp01/02: St 22. 9. až St 15. 12. St 10:00–11:50 učebna 6, M. Jireček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na problematiku výuky společenskovědních témat v prostředí mateřské školy. Studenti by měli získat představu o společenskovědních tématech jako zajímavé a podnětné oblasti umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným společenskovědním základem a nejčastějšími koncepty a miskoncepty vybraných témat a současně s postupy využívajícími rozmanité výukové metody, formy a prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o sobě a okolním světě.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
  • vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné;
  • kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost;
  • vést děti k aktivnímu poznávání krajiny, lidských výtvorů a tradic v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k místu bydliště;
  • ocenit význam jednoduchých činností využívajících pozorování, manipulaci s předměty, vyprávění a dramatizaci poznávacích schopností, komunikačních dovedností, pracovních návyků a vztahu k místu bydliště, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky v MŠ.
  • Osnova
    • 1. Krajina jako místo, kde žijeme; vnímání krajiny
    • 2. Voda v krajině
    • 3. Počasí a podnebí; roční období v životě člověka
    • 4. Žijeme na planetě Zemi, naše místo na mapě
    • 5. Doprava a dopravní prostředky
    • 6. Zvyky a tradice
    • 7. Česká republika – reálie
    • 8. Život našich předků v minulosti
    • 9. Povolání a řemesla
    • 10.Cesta do pravěku
    Literatura
      doporučená literatura
    • SYSLOVÁ, Zora a Veronika RODOVÁ. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás.. Online. 2014, [citováno 2024-04-23] info
    • MLČOCHOVÁ, Markéta. Neobyčejný rok předškoláka : hry pro předškolní děti s kalendáriem významných událostí. Online. Illustrated by Edita Plicková. Vydání první. Praha: Portál, 2012. 158 stran. ISBN 9788026201847. [citováno 2024-04-23] info
    Výukové metody
    Teoretická příprava + diskuse, modelové ukázky.
    Metody hodnocení
    Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
    Požadavky k zakončení:
    1. Docházka – maximálně 2 absence
    2. Zpracování aktivit pro děti předškolního věku na témata prezentovaná ve výuce - požadována je příprava aktivit na 8 z 10 probíraných témat.
    3. Prezentace připravených aktivit
    Prezentace připravených aktivit Studenti si v prvním semináři vyberou 4 geografická a 4 historická témata. Ke každému vybranému tématu zpracují 1 aktivitu vhodnou pro výuku v MŠ. Zpracovanou aktivitu vložíte do odevzdávárny k předmětu v ISu a to nejpozději do úterý do 12 hodin do příslušné složky. Vyučující vybere studentky, které budou v následujícím semináři svoji aktivitu prezentovat. Prezentováno bude celkem 10 témat, zpracováno bude 8 aktivit k 8 vybraným tématům, přičemž každá aktivita bude zvolena pro jinou činnost. Celkem proběhne 10 seminářů, 11. seminář je určen k prezentaci prací a opravě aktivit dle pokynů vyučujících. Účast na 11 semináři je povinná.
    Činnosti a rozvíjené dovednosti:
    · Manipulace s pomůckami, pozorování
    · Experimentování a pokusy
    · Venkovní výuka
    · Rozvoj jazykových dovedností
    · Rozvoj matematických dovedností
    · Rozvoj výtvarných dovedností
    · Rozvoj pracovních dovedností
    · Rozvoj hudebních dovedností
    · Rozvoj pohybových dovedností
    Po prezentaci aktivity následuje diskuze a zhodnocení aktivity. Představené aktivity studentkami či vyučujícími nebudou nahrávány.
    Požadavky na obsah zpracované aktivity: - viz tabulka vložená ve studijních materiálech. Pro zařazení podle RVP PV: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_PV_2021.pdf
    Informace učitele
    Předmět bude zahájen "geografickou částí", ve druhé polovině semestru bude pokračovat "historickými tématy".
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.