XPPk14 Pedagogická praxe klinická

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace + 5 týdnů praxí. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPk14/OS01: Pá 26. 3. 8:00–11:50 učebna 21, Z. Syslová
Předpoklady
XPPp13
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praxe je ověřit připravenost studenta k práci v mateřské škole. Studenti by měli být schopni reflexe svého pedagogického působení, ale i přístupů mateřských škol ke vzdělávání dětí.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: naplánovat individualizované předškolní vzdělávání; realizovat vzdělávací činnosti v souladu s konstruktivistickými přístupy; vyhodnotit realizovaný vzdělávací projekt; provést sebereflexi svých profesních dovedností; formulovat cíle profesního rozvoje, ve kterých budou potřebovat podporu při nástupu do zaměstnání; uspořádat studentské portfolio tak, aby mohlo dále sloužit jako portfolio profesní.
Osnova
  • Praxe probíhá tři týdny v mateřských školách v místě bydliště studentů, případně v mateřských školách, kde studenti pracují. Studenti hospitují první týden u provázejícího učitele. Pozorují třídu jako celek i jednotlivé děti individuálně, seznamují se s prostředím školy, s jejím vybavením apod. Další dva týdny již pod dohledem provázející učitelky realizují připravený projekt. Po ukončení praxe proběhne na fakultě reflektivní seminář. Reflektivní seminář probíhá jako focus group. Sdílení zkušeností z různých mateřských škol může přispět k vytvoření reálného obrazu o předškolním vzdělávání i vlastním pedagogickém pojetí předškolního vzdělávání. Studenti budou mít možnost také uspořádat si svá studentská portfolia pro prezentaci u státní závěrečné zkoušky.
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018
Výukové metody
praxe, seminář.
Metody hodnocení
projekt, portfolio.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.