XTVk24 Základy tělesné výchovy a výchovy ke zdraví

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 10. 14:00–15:50 učebna 24, Pá 12. 10. 8:00–9:50 učebna 24, Pá 2. 11. 14:00–15:50 učebna 36, Pá 23. 11. 12:00–13:50 učebna 37
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen interpretovat a v praxi aplikovat základní poznatky z teorie tělesné výchovy a výchovy ke zdraví, rozumí zásadám, metodám a formám práce uplatňované v současném pojetí pohybových aktivit a výchovy ke zdraví u dětí předškolního věku.
Osnova
  • 1. Pojem zdraví – pojetí, definice, historie. Společnost a zdraví, zdravotní stav obyvatelstva, programy podporující zdraví (Zdraví 2020). Faktory ovlivňující zdraví (rizikové a protektivní faktory), zdravý životní styl. 2. Vzdělávací oblasti Dítě a jeho tělo a Dítě a ten druhý – dílčí vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy a možná rizika ohrožující úspěch vzdělávacích záměrů. 3. Výživa a zdraví, výživová doporučení, výživové chování dětí. 4. Pohyb a zdraví. Pohybové aktivity pro zdraví, zdravotně orientovaná zdatnost. Pohybové aktivity zdravých a zdravotně oslabených dětí. 5. Zásady didaktiky tělesné výchovy a výchovy ke zdraví nejmenších dětí a dětí hendikepovaných 6. Prevence chronických neinfekčních onemocnění v prostředí mateřské školy. 7. Problematika obezity – typy, etiologie, epidemiologie, prevence. 8. Významem her a hravých činností v tělesné výchově a výchově ke zdraví předškoláků. Problematika úrazů a jejich prevence. 9. Prevence závislostí. Kouření, alkohol, závislostní chování. 10. Zásady sexuální výchovy pro děti předškolního věku, syndrom CAN. 11. Výchova ke zdraví v mateřské škole (cíle, obsah a metody výchovy ke zdraví). Programy a projekty pro podporu zdraví v mateřské škole. 12. Tělesná výchova a výchova ke zdraví v každodenní praxi učitele mateřské školy. Shrnutí problematiky.
Literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-005-6.
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. 312 stran. ISBN 9788024753515. 2015. URL info
  • Zdraví 2020 : národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem. [106] s. ISBN 9788085047479. 2014. info
  • Zpráva o zdraví obyvatel České republiky. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem. 153 s. ISBN 9788085047493. 2014. info
  • ŠERÁKOVÁ, Hana. Cvičím pro zdraví a baví mě to. Illustrated by Jitka Hájková. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 46 stran. ISBN 9788021048331. 2009. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Vyd. 2., přeprac. Velké Bílovice: TeMi CZ. 123 s. ISBN 9788087156261. 2009. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Zora SYSLOVÁ, Jana HAVLOVÁ, Iva LACINOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Ludmila ŠPRACHTOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál. 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8. 2008. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál. 137 s. ISBN 80-7178-693-4. 2002. info
  • BOROVÁ, Blanka. Cvičíme s malými dětmi :náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Illustrated by Patricie Koubská. Vyd. 1. Praha: Portál. 125 s. ISBN 80-7178-223-8. 1998. info
Výukové metody
Pravidelná kontaktní výuka. Teoretická příprava, komentovaný výklad, diskuze k předmětné problematice.
Metody hodnocení
Písemný test s 80% úspěšností.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.