XVVk03 Výtvarná hra a tvořivost

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ing. Diana Elfmarková (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milada Sommerová (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVk03/OS01: Pá 21. 2. 8:00–9:50 učebna 15, Pá 6. 3. 17:00–18:50 učebna 15, Pá 27. 3. 14:00–15:50 učebna 15, Pá 24. 4. 14:00–15:50 učebna 15, D. Elfmarková
XVVk03/OS02: Pá 14. 2. 14:00–15:50 učebna 15, Pá 21. 2. 14:00–15:50 učebna 15, Pá 27. 3. 12:00–13:50 učebna 15, Pá 24. 4. 16:00–17:50 učebna 15, D. Elfmarková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj kreativity a tvůrčího myšlení studenta s uplatněním osvojených výtvarných znalostí a dovedností.
Osnova
  • 1. Tvořivé pojetí výtvarné výchovy. 2. Výtvarná hra a experiment ve výtvarném umění jako inspirace výtvarných činností. 3. Výtvarné hry a experimenty jako prostředek objevování výrazových možností výtvarného jazyka. 4. Možnosti výtvarného vyjádření, rozvoj tvořivého myšlení. 5. Vztah námětu a volby výtvarných prostředků, inspirace pro pedagogickou praxi. 6. Jedinečná výtvarná výpověď - výstup výtvarné činnosti studenta i dítěte předškolního věku.
Literatura
  • Kol. (1996). Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno: Paido. Kirchnerová, V. & R. Rubešová (2014). Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha: Portál. Kirchnerová, V. & R. Rubešová 2014. Výchova prožitkem. Tvořivé hry a činnosti pro MŠ. Praha: Portál. Smith,
Výukové metody
teoretická příprava, praktické tvůrčí aktivity, domácí práce
Metody hodnocení
praktické tvůrčí aktivity, domácí práce Student je schopen: experimentovat s výtvarnými prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci. Realizovat a prezentovat řadu výtvarných experimentů, hodnotit dílo vlastní i vnímané a základě vybraných hodnotících kritérií (výraz, originalita aj.) praktické tvůrčí aktivity, domácí práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.