YPPp02 Pedagogicko-psychologické diagnostické postupy v praxi učitele mateřské školy

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Šárka Hlaváčová (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Markéta Klimešová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 22. 9. až St 15. 12. St 9:00–9:50 učebna 34
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
YPPp02/01: St 22. 9. až St 15. 12. St 13:00–14:50 učebna 37, Š. Hlaváčová, M. Klimešová, V. Najvarová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit a prohloubit diagnostické kompetence studentů. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a rozuměl způsobům spolupráce s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností dítěte. Na základě takto získaných informací o dítěti, dokáže student naplánovat a podpořit jeho další rozvoj.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - Vysvětlit základní terminologii spojenou s diagnostickou činností; - Ilustrovat použití diagnostických metod na konkrétních případech; - Popsat systém poradenství ve školství; - Provést diagnostiku konkrétního dítěte; - Vytvořit adekvátní plán podpory a intervence.
Osnova
  • 1. Teoretická východiska pedagogické a psychologické diagnostiky a základní pojmy, historie pedagogické diagnostiky 2.-3. Diagnostické metody; Standardy pro užívání diagnostických metod 4. Systém poradenství ve školství; Legislativa 5. Spolupráce učitele se školskými a školními poradenskými zařízeními; Práce s posudky; Individuální vzdělávací plán 6. Nestrukturované a strukturované pozorování v terénu v kontextu diagnostického procesu 7. Rozhovor v kontextu diagnostického procesu 8. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání, motivace a zájmů dítěte. 9. Individualizace a diferenciace; Implementace podpůrných opatření 10. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele 11.-12. Komplexní diagnostika dítěte s obtížemi - diagnostika, návrh podpůrných opatření, spolupráce s poradenskými zařízeními a rodinou
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál. 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. 2018. info
  • SYSLOVÁ, Zora a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Pedagogická diagnostika v práci učitele mateřské školy. In Dagmar Pilařová. Školní zralost a její diagnostika. První. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe. s. 93-136, 43 s. Výběr z aktuálních školských témat: Čtvrtletník pro mateřské školy I. ISBN 978-80-7496-319-3. 2017. info
    doporučená literatura
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál. 207 stran. ISBN 9788026200444. 2011. info
    neurčeno
  • TOMANOVÁ, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 113 s. ISBN 8024414260. 2006. info
Výukové metody
přednáška, cvičení, praxe
Metody hodnocení
ústní zkouška; reflexe diagnostické činnosti realizované v praxi s předložením portfolia k diagnostické činnosti
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.