ZS1BK_KD Komunikační dovednosti

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře Komunikační dovednosti je poskytnout jak teoretické vzdělání z oblasti osobnostní, sociální a morální výchovy, tak praktický trénink, tzn. osvojení si metod komunikačních dovedností a řešení problémových situací. Seminář komunikačních dovedností chápeme jako učení odpovědnému volení způsobů naslouchání, jednání, domlouvání, tolerance a řešení konfliktů. Po absolvování předmětu dokáže student definovat základní pojmy, dokáže využít v praxi základní pravidla komunikace, bude schopen posoudit možnosti využití komunikačních zásad při komunikaci se žákem, rodiči, vedením školy, připravit komunikační hru a zařadit ji do výuky, zhodnotit její přínos k rozvoji komunikačních dovedností žáka.
Osnova
  • 1. Naslouchání 2. Porozumění. 3. Vnímání. 4. Kreativita. 5. Komunikace. 6. Kooperace. 7. Mezilidské vztahy. 8. Řešení problémů. 9. Jednání v simulovaných situacích. 10. Jednání v rolích. 11. Hodnoty a postoje. 12. Praktická etika.
Literatura
  • 101 ways to develop student self-esteem and responsibility (Orig.) : Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře : [pro učitele a vychovatele dětí od 10 let a mládeže]. info
  • VOPEL, Klaus W. Skupinové hry pro život 2 : uvolnění napětí, zvědavost, učení, komunikace, vztahy : pro děti od 6 do 12 let. Translated by Dana Lisá - Alena Veselá. Vyd. 1. Praha: Portál. 133 s. ISBN 9788073673529. 2008. info
  • VOPEL, Klaus W. Skupinové hry pro život 1 : zařazení do skupiny, kontakt, smyslové vnímání, přátelství, sebevědomí : pro děti od 6 do 12 let. Translated by Dana Lisá - Alena Veselá. Vyd. 1. Praha: Portál. 138 s. ISBN 9788073672867. 2007. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 179 stran. ISBN 8024601923. 2001. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy. Vyd. 2. Praha: Portál. 159 s. ISBN 80-7178-408-7. 2000. info
  • Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál. 289 s. ISBN 80-7178-406-0. 2000. info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis. 95 s. ISBN 80-86106-08-X. 2000. info
  • CANFIELD, Jack a Frank SICCONE. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Vyd. 1. Praha: Portál. 380 s. ISBN 80-7178-194-0. 1998. info
Výukové metody
cvičení, zápočet, praktický nácvik jednání, diskuse, samostatná práce s odbornou literaturou, hra v roli, simulace situací
Metody hodnocení
praktický výstup, zápis přímého pozorování ve škole, domácí písemná práce na zadané téma
Informace učitele
Literatura: VALENTA, J. učit se BÝT.Praha : Agentura Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X CANFIELD, J.; SISSONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1, 2. Praha : Portál, 1994. KŘIVOHLAvÝ, J. Jak si navzájem lépe rozumíme. Praha : Svoboda, 1988. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. Mertin, V.; ŠIMANOVSKý, Z. Hry pomáhají s problémy. Praha : Portál, 1996.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.