ZS1BK_PASP Pedagogická a sociální psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 24. 2. 15:45–17:25 učebna 35, Pá 24. 3. 13:55–15:35 učebna 25, Pá 28. 4. 9:20–11:00 učebna 30, Pá 12. 5. 15:45–17:25 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních teoretických vědomostí o psychických zvláštnostech dítěte primárního stupně základní školy z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitele primárního stupně základní školy. Na konci kurzu bude student schopen:
- popsat a vysvětlit základní pojmy z oboru sociální a pedagogické psychologie
- charakterizovat proces socializace, sociální učení a sociální prostředí, sociální skupiny dětí a vliv na dítě primární školy
- popsat učební proces a jeho zákonitosti
- aplikovat poznatky sociální a pedagogické psychologie v praxi učitele primární školy
Osnova
  • 1. Psychosociální charakteristika dítěte primární školy.
  • 2. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele.
  • 3. Mezilidské sociálně psychologické interakce a aktivity jako východisko práce učitele.
  • 4. Socializace a sociální učení. Postoje, sociální role, sebepojetí, aspirace, hodnoty.
  • 5. Percepce a atribuce. Percepční dovednosti učitele, percepční stereotypy, chyby v percepci.
  • 6. Komunikace. Komunikační dovednosti učitele ZŠ.
  • 7. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí.
  • 8. Sociální rysy a sociální dovednosti jako součást profesní přípravy učitele zš. (komunikační dovednosti, percepční, inteakční, organizační)
  • 9. Psychologie učení a vyučování. Zákony učení, druhy učení.
  • 10.Psychologie inteligence a tvořivosti.
  • 11.Psychlogie problémového chování dětí primárního stupně základní školy.
  • 12.Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, prostředky výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly v rodině.
  • 13.Klima školní třídy, školy, učitelského sboru.
  • 14.Psychlogie osobnosti učitele primární školy, učitelský stres, burn - out, prevence, psychická odolnost, psychické zdraví učitelů.
  • 15. Příčiny školní neúspěšnosti, individuální přístup.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
    doporučená literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
Výukové metody
přednáška, četba, seminární práce (5-10 stran)
Metody hodnocení
písemná zkouška, 65% úspěšnost
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.