ZS1BK_PDD Pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická diagnostika vybavuje studenty základními poznatky o úrovni rozvoje žáka a třídy a poskytuje návody, jak tuto úroveň zjistit a interpretovat. Směřuje k rozvoji schopnosti hluboce porozumět dítěti, jeho zvláštnostem, potřebám a podmínkám, v nichž se rozvíjí. Poskytuje argumentaci pro individualizaci a diferenciaci ve výuce a výchově v souladu s požadavky RVP ZV a dává studentům poznatky nutné pro tvorbu individuálního vzdělávacího programu v případě žáků se specifickými potřebami a žáků talentovaných. Studenti získají přehled o specifických oblastech diagnostické práce učitele primární školy, budou umět pracovat s vybranými diagnostickými metodami (systematické pozorování dítěte, vedení diagnostického rozhovoru s dítětem, případně s rodiči, analýza výsledků některých žákovských činností, příp. portfolia, zjišťování třídního klimatu, testy školní zralosti, didaktickým testem, atd.)
Osnova
  • Základní teoretická východiska pedagogické diagnostiky , potřeba pedagogické diagnostiky.
  • Pedagogická diagnostika v systému.
  • Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání
  • Pedagogická diagnostika žáka (studenta) v podmínkách školního vyučování
  • Metody diagnostikování průběhu a výsledků vzdělávání.
  • Diagnostika sociálního klimatu školní třídy
  • Metody testování.
  • Diagnostika motivace, zájm., sebepojetí a hodnot žáka.
Literatura
  • Pedagogická diagnostika '97 : sborník referátů z mezinárodní konfrence (Variant.) : Sborník referátů z mezinárodní konference Pedagogická diagnostika '97. info
  • SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 74 s. ISBN 8024405687. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
  • BOHUŇKOVÁ, Petra a Jan ŠŤÁVA. Pedagogická diagnostika v práci učitele na prvním stupni základní školy. 1998, 58 s. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pedagogická diagnostika : teoretické principy a metody. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 s. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 206 s. URL info
Výukové metody
přednáška učitele
Metody hodnocení
ústní nebo písemná zkouška, písemná práce - diagnostická činnost ve škole
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.