ZS1BK_RPG Rozvoj počáteční gramotnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/2. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice čtenářské gramotnosti jako součásti funkční gramotnosti. Budoucí učitelé se seznamují s teoretickými východisky pro koncipování činností směřujících k dovednostem jedince zacházet s písemnými texty v běžném životě. Důležité je i vytvoření základního kladného postoje k mluvené i písemné formě mateřského jazyka.
Osnova
  • 1. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole. 2. Čtení a psaní jako činnost potřebná pro život, jako součást funkční gramotnosti. 3. Čtení a psaní jako prostředek rozvoje kritického myšlení. Metody a formy práce, teoretické předpoklady. 4. Rozvoj slovní zásoby. 5. Rozvoj gramotnosti v předškolním věku. 6. Rozvoj počáteční gramotnosti žáků minoritních skupin. 7. Význam rodiny pro rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti. 8. Význam projektového vyučování při rozvoji počáteční gramotnosti. 9. Využití počítačů při rozvíjení počáteční gramotnosti. 10.Výzkum v oblasti rozvoje počáteční gramotnosti.
Literatura
  • HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. Online. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003. s. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. [citováno 2024-04-23] info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Online. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7. [citováno 2024-04-23] info
  • HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. Online. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001. s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. [citováno 2024-04-23] info
  • Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Online. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 76 s. ISBN 80-7041-100-7. [citováno 2024-04-23] info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999. s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-23] info
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Online. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. 81 s. ISBN 80-85931-64-8. [citováno 2024-04-23] info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Online. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. 141 s. ISBN 80-86039-55-2. [citováno 2024-04-23] info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk. Mimotřídní práce v počátečním čtení : metodická příručka. Online. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. 66 s. [citováno 2024-04-23] info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Online. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995. 49 s. [citováno 2024-04-23] info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Online. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994. 45 s. : il. [citováno 2024-04-23] info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Online. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994. 91 s. [citováno 2024-04-23] info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. Online. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. [citováno 2024-04-23] info
Metody hodnocení
Konzultace poskytují teoretická východiska k práci na samostatných úkolech. Závěrečné hodnocení je zahrnuto do ústní zkoušky ve studijním předmětu Didaktika prvopočátečního čtení a psaní v následujícím semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.