ZS1BK_SP1P Speciální pedagogika 1

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do studia speciální pedagogiky, vývoj péče o postižené, současné pojetí speciální pedagogiky a její postavení v systému věd, integrace/inkluze, základní kategorie a metody speciální pedagogiky, komplexní péče o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami, srovnání se zahraničím.
Osnova
  • Special education Pojetí speciální pedagogiky – klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, diagnostické a terapeutické metody Integrace, legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém Logopedie – etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých vad a poruch řeči, systém logopedické péče v ČR Alternativní a augmentativní komunikace Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komunikace sluchově postižených, školy pro žáky s vadami sluchu Specifické vývojové poruchy učení a chování Somatopedie – klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, DMO – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění – epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, školy pro žáky s tělesným postižením a s více vadami, školy při zdravotnických zařízeních Oftalmopedie – vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR Psychopedie – pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika stupňů mentální retardace, výchova a vzdělávání jedinců s MR Autismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem Kombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace Etopedie – pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. Okruhy ke zkoušce: 1. Pojetí speciální pedagogiky 2. Integrace, legislativa 3. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém 4. Logopedie 5. Alternativní a augmentativní komunikace 6. Surdopedie 7. Specifické vývojové poruchy učení a chování 8. Somatopedie 9. Oftalmopedie 10. Psychopedie 11. Autismus 12. Kombinované vady 13. Etopedie Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém Logopedie – etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých vad a poruch řeči, systém logopedické péče v ČR Alternativní a augmentativní komunikace Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komunikace sluchově postižených, školy pro žáky s vadami sluchu Specifické vývojové poruchy učení a chování Somatopedie – klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, DMO – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění – epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, školy pro žáky s tělesným postižením a s více vadami, školy při zdravotnických zařízeních Oftalmopedie – vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR Psychopedie – pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika stupňů mentální retardace, výchova a vzdělávání jedinců s MR Autismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem Kombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace Etopedie – pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. Okruhy ke zkoušce: 1. Pojetí speciální pedagogiky 2. Integrace, legislativa 3. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém 4. Logopedie 5. Alternativní a augmentativní komunikace 6. Surdopedie 7. Specifické vývojové poruchy učení a chování 8. Somatopedie 9. Oftalmopedie 10. Psychopedie 11. Autismus 12. Kombinované vady 13. Etopedie
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Axiologická dimenze integrace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 12-18. ISBN 80-85931-51-6. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Dítě s tělesným postižením. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 90-103. ISBN 80-85931-51-6. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Hlavní oblasti a úkoly diagnostiky u dětí se zdravotním postižením v období předškolního věku. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 31-35. ISBN 80-85931-51-6. info
Metody hodnocení
Ústní zkouška nebo písemný test
Informace učitele
Literatura Základní: MŰLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6. Doporučená: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6. Okruhy ke zkoušce ze speciální pedagogiky 1. Pojetí speciální pedagogiky, klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody. 2. Integrace, legislativa k integraci jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989. 3. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v ČR. 4. Logopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR. 5. Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu. 6. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění -charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocněni, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních. 7. Oftalmopedie -vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. 8. Psychopedie -pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika jednotlivých stupňů MR, výchova a vzdělávání jedinců s MR. 9. Autismus -etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem. 10. Specifické poruchy učení a chování -definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, reedukace SYPU, systém péče o žáky se SYPU. 11. Etopedie -pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chováni a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. Literatura: MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999 PIPEKOVÁ, J. a kol Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998 VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.