ZS1BK_SP1P Speciální pedagogika 1

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 21. 2. 8:00–13:50 učebna 24
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnosticka ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škola a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen vyspětlit základní pojmy a vztahy v problematice vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dobře se orientuje v základní terminologii oboru, zná platnou legislativu, dokáže klasifikovat jednotlivé druhy postižení, orientuje se v přehledu škol, školských zařízení a poradenských služeb.
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy. 2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 3. Legislativa, RVP pro základní vzdělávání. 4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením. 5. Pedagogicko-psychologický poradenský systém - pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče. 6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie. 7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom. 8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání. 9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 10. Dětská mozková obrna. 11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 12. Komunikace se zrakově postiženými. 13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými. 15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. 16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití. 17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 18. Reedukace specifických poruch učení. 19. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno. 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. 2007. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrace dětí stělesným postižením. In Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc. s. 132 - 176. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5. 2003. info
Výukové metody
Teoretická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metody hodnocení
Písemný test - pro úspěšné absolvování můsí být 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
Okruhy ke zkoušce ze speciální pedagogiky
1. Pojetí speciální pedagogiky, klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.
2. Integrace, legislativa k integraci jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989.
3. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v ČR.
4. Logopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR.
5. Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.
6. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění - charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocněni, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních.
7. Oftalmopedie - vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR.
8. Psychopedie - pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika jednotlivých stupňů MR, výchova a vzdělávání jedinců s MR.
9. Autismus - etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem.
10. Specifické poruchy učení a chování - definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, reedukace SYPU, systém péče o žáky se SYPU.
11. Etopedie - pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chováni a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.

Literatura:
BARTOŇOVÁ, M.,M. VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016. 389 s. ISBN 978-80-7315-255-0.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0.
VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 317 stran. ISBN 9788026209379.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 178 s. ISBN 9788073151577.
Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 463 stran. ISBN 9788026211235.
FISCHER, S.,J. ŠKODA,Z. SVOBODA,L. ZILCHER. Speciální pedagogika : edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Základy speciální pedagogiky. Praha: Parta, 2012. 219 s. ISBN 9788073201760.
Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Edited by Petra Bendová. Vydání první. 225 stran. ISBN 9788074354229.
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014. ISBN 978-80-262-0602-6
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
určeno jen pro dostudování,.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021.