ZS1BP_IDVP Interpretace dětského výtvarného projevu

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 13:55–14:40 učebna 35
Předpoklady
Student má základní znalosti z oblasti psychologie a pedagogiky. Orientuje se v pojmech vývojové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit specifické psychologické aspekty dětského výtvarného projevu - pochopit souvislosti mezi vývojem psychiky dítěte a výtvarným projevem
Osnova
  • 1.Pochopení spojitostí, odlišností a podobností dětského výtvarného projevu a projevu uměleckého. 2.Porozumění ontogeneze dětského výtvarného projevu. 3.Funkce dětského výtvarného projevu 4.Specifika dětského výtvarného projevu.
Literatura
    doporučená literatura
  • HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 129 s. ISBN 8072902377. info
  • Čáry, klikyháky, paňáci a auta :výtvarný projev a psychický život dítěte. Edited by Jaromír Uždil. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2002, 125 s., ob. ISBN 80-7178-599-7. info
    neurčeno
  • BABYRÁDOVÁ Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: PF MU, 1999.125 s. ISBN 80-210-2079-2
  • KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 2008, 435 s. ISBN 9788024723297. URL info
  • DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte :[dětská kresba z pohledu psychologie]. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s., 8. ISBN 80-7178-449-4. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 2001]. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-608-X. info
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. info
Výukové metody
přednášky s prezentací dětských prací
Metody hodnocení
Test vychází z obsahu přednášek. 15 uzavřených otázek s výběrem a) a c), body se neodčítají, 5 otázek otevřených (včetně interpretace dětských kreseb). Hranice pro úspěšnost 70%. Pro test bude vypsáno dostatek termínu v ISu v průběhu měsíce ledna a února. Poslední přednášku lze využít jako předtermín.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.