ZS1BP_PEPS Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 7:30–8:15 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie navazuje na psychologické poznatky z obecné psychologie, psychologie duševního vývoje a sociální psychologie. Rozšiřuje teoretické základy a jejich využití v práci učitele o psychologické základy teorií učení, vyučování a výchovy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit teorie učení; - rozšířit své poznaky o teorii učení, zákonitosti a druhy učení; vyučování a výchovné postupy a prostředky;
Osnova
  • 1. Užití pedagogické psychologie v pedagogické praxi.
  • 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce.
  • 3. Metody pedagogické psychologie.
  • 4. Učení a jeho druhy. Zákony učení, motivace, zpětná vazba, transfer a interference.
  • 5. Psychologie tvořivosti a inteligence.
  • 6. Příčiny neprospívání žáků.
  • 7. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení.
  • 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova.
  • 11. Osobnost učitele.
  • 12. Vztahy mezi učitelem a žákem.
  • 13. Klima školní třídy a školy.
  • 14. Poruchy učení a chování žáků.
  • 15. Zvládání školní zátěže.
Literatura
    povinná literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
    neurčeno
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
Výukové metody
přednášky, četba
Metody hodnocení
písemná zkouška (65 % úspěšnost)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.